Børnehaveklasse
1   7

Norsk lektor: Tidlig skolestart presser legen

Norge indførte obligatorisk skolestart for seks-årige i 1997. En norsk lektor i pædagogik mener, at den tidlige skolestart næsten har presset den frie leg ud af skolen, og opfordrer regeringen til, at leg ikke kun sker på de voksnes præmisser.

I 2009 blev det den obligatoriske skolestart i Danmark rykket fra det kalenderår barnet fylder syv, til det år barnet fylder seks, idet børnehaveklassen blev gjort obligatorisk. I Norge har man længere erfaring med, at børn begynder i skole i det år, de fylder seks. Allerede ved den store norske skolereform i 1997 flyttede man skolestarent, så børn i Norge begynder i 1. klasse i det år, de fylder seks år.

Lektor i pædagogik ved Høgskulen på Vestlandet Dag Skram har samlet udtalelser fra fagfolk og konklusioner fra mindre undersøgelser for at belyse, hvordan den tidligere skolestart har påvirket eleverne. Han har skrevet en artikel, som er blevet offentliggjort i det norske lærertidsskrift Bedre Skole.

Manglende forskning i konsekvenser af tidligere skolestart

Seks år efter den store norske reform var pædagogikprofessor Peder Haug kritisk. Han påpegede, at konsekvenserne af tidligere skolestart ikke var blevet belyst.

Artiklen fortsætter under banneret

"De fleste har accepteret, at seks-årige er i skolen, der er de, og der skal de blive. Konsekvenserne er man ikke så optaget af", lød det fra ham seks år efter reformen i Dagbladet. Lærer og foredragsholder Håvard Tjora var også bekymret for, at særlig legen manglede plads i skolen.

"Jeg har mange foredrag for lærere nu, det er ikke noget, der er et voldsomt engagement i. Mange oplever, at læring gennem leg er blevet indskrænket", lyder det fra ham i artiklen fra Bedre Skole.

Professor Terje Ogden var helt klar i sin dom over reformen, da han i 2019 blev citeret i avisen VG.

"Skolestart for seksårige var en helt fejlslået reform. Vi ser jo overhovedet ingen effekt af den", lød det fra professoren.

Professorens holdning blev bakket op af en undersøgelse. Svarene blandt 1000 lærere viste, at legen er presset i indskolingen.

To ud af tre lærere mener, at overgangen fra børnehave til skole har været for brat og vanskelig for mange af de seksårige, de har undervist. 87 procent af lærerne mener, at skoledagen for eleverne i 1. klasse (som svarer til dansk børnehaveklasse) er for teoretisk. 57 procent svarer, at eleverne får maksimalt en halv time af skoledagen til leg og fysisk aktivitet.   

Lektors råd: Giv legen tilbage til børnene

Visionen ved indførelsen af reformen var, at der skulle være en glidende overgang mellem den fri leg i 1. klasse frem mod mere traditionel undervisning i 4. klasse.

"I realiteten ser det anderledes ud", konkluderer Dag Skram i artiklen. Han har undersøgt fire grundskoleklasser. I 1. klasse udgjorde den fri leg basis i indholdet i skolen, men allerede i 2. klasse blev indholdet domineret af "formidlingspædagogisk tradition".

På baggrund af fagfolk og undersøgelser konkluderer Dag Skram, at leg og læring ikke er hinandens modsætninger, og at man derfor bør begynde at tænke på en ny måde:

"Mit råd er at flytte opmærksomheden over mod forholdet mellem læring og undervisning og leg og undervisning. Det er ikke for sent. Giv den frie leg tilbage til børnene og reducer den ikke til en pædagogisk metode på de voksnes præmisser", lyder det fra lektoren.

Læs hele artiklen på utdanningsnytt.no: 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Det faglige netværk Børnehaveklassen er for alle, der arbejder i eller interesserer sig for børnehaveklasser. I samarbejde med Børnehaveklasseforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
522 andre er allerede tilmeldt