Så dårlige er skolerne heller ikke

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skolerne er fatalt dårlige til at inddrage forældrene i deres børns skolegang på mellemtrinet.

Sådan lød den bombastiske melding, da Politiken forrige tirsdag bragte en artikel fra Skole og Samfunds konference 'Hvad sker der på mellemtrinet?'.

Avisen byggede udsagnet på en undersøgelse, som en af oplægsholderne, konsulent Kim Foss Hansen fra Undervisningsministeriet, har foretaget sammen med andre forskere blandt 600 elever, 600 forældre og 600 lærere. Men undersøgelsen handler slet ikke om skole-hjem-samarbejdet på mellemtrinet.

'På konferencen tog jeg afsæt i vores arbejde i URO-nettet, hvor vi interviewede ganske mange forældre. De kom blandt andet ind på skole-hjem-samarbejdet. Jeg har derfor nogle eksempler og billeder på, hvordan det foregår rundt omkring. Desværre blev det til generaliseringer i Politiken', siger Kim Foss Hansen til Folkeskolen.

URO-nettet er et kommunalt netværk, der kører under Undervisningsministeriet og handler om elever, som forstyrrer undervisningen for sig selv og andre.

Læs mere på www.tess.dk/uronet/uronet.htm