Elever følte sig dømt

I Århus har skolerne prøvet, hvordan det er at blive vurderet på et enkelt tal

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hårup Skole - nummer 11 fra bunden. Den lidet attraktive placering kom ikke bag på skolens daværende leder, Jørgen Tvorup, da Århus Stiftstidende for et par år siden offentliggjorde en rangliste over de 52 skoler i Århus Kommune ud fra en læsetest blandt eleverne i 3. klasse.

'Vi havde to elever med store læsevanskeligheder og et par, der var mindre begavede. Men det stod der ikke noget om i avisen. Der stod bare et tal', fortæller Jørgen Tvorup.

Den dårlige placering fik snakken til at gå blandt borgerne i den lille landsby nord for Århus. Men kun i et par dage - så mistede ranglisten sin nyhedsværdi.

'Året før havde klassen været med i et kommunalt læseprojekt, så forældrene vidste godt, at vi arbejdede med læsning i klassen. Jeg tror i det hele taget, at forældre er så kloge, at de ikke kun kigger på én ting, når de skal forholde sig til deres børns skole. Det er som at købe ny bil. Man vejer fordele og ulemper ved de forskellige modeller op mod hinanden, inden man bestemmer sig', siger Jørgen Tvorup.

Til gengæld blev eleverne meget kede af det.

'De følte sig både bedømt og dømt af avisen, for de syntes, de havde en høj arbejdsmoral'.

I dag er Jørgen Tvorup skoleleder på Vejlby Skole, der lå endnu ringere på ranglisten i Århus Stiftstidende, nemlig nummer næstsidst - kun overgået af en skole med mange tosprogede elever.

'Det var en frustrerende oplevelse at blive hængt ud i avisen. Placeringen indikerede, at vores undervisning var ringere end andres, men vi vidste, at vi ydede en stor indsats for de læsesvage børn. Faktisk diskuterede vi, om vi ikke brugte for mange ressourcer på læsning', siger Jørgen Tvorups forgænger, Thorkil Andersen.

I dag er han skoleleder på Højvangskolen i Århus-forstaden Stautrup, der er præget af parcelhuse fra 1970'erne. Vejlby Skole er derimod omgivet af almennyttigt byggeri, hvor der bor mange socialt belastede familier. Så han taler af erfaring, når han siger, at man ikke kan sammenligne skoler på den måde, som Århus Stiftstidende gjorde.

Århus Kommune tester fortsat, hvor gode eleverne er til at læse. Men i dag sker det på en måde, så det ikke er muligt at sammenligne skolerne.

stan

Fra Jyllands-posten den 27. maj