Det er sjovt at kende nogen fra hele verden

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvor meget tid bruger I på Netskolen om ugen, og hvad synes I om den?

Maj:Jeg synes, Netskolen er okay. Hvis man skulle betale for det, ville det nok ikke være så populært, for der er mange problemer med at hente og gemme opgaverne. Det er ikke rigtig en skole på nettet, for der er ingen undervisning, det er mere en hjemmeskole, hvor man skal hente opgaver og sende dem. Heldigvis er min far en god matematiker, så vi har lært det sammen. Men han har også brugt mange timer på det. Jeg kunne godt tænke mig, at vi kunne snakke noget mere sammen i klassen.

Jeg synes, det er sjovt at kende nogen fra hele verden, som også er danskere. Jeg bruger cirka hele søndagen på et modul. Jeg checker også min mail på grupperum og Outlook Express næsten hver dag. Nogle gange er der mail. Så svarer jeg også på den.

Rebecca: Jeg kan godt lide Netskolen, men nogle gange er det lidt svært, for når jeg kommer hjem fra min skole klokken tre, så skal jeg sætte mig ved computeren og lave endnu mere arbejde. Jeg går også på Dansk Samvirkes Skole med videoer og dansk. Jeg bruger cirka fire timer om ugen på Netskolen.

Jeg synes også, at det er sjovere at kende dem, man går i klasse med. Jeg synes, at Maj har ret i, at Netskolen ikke er en rigtig skole, fordi der ikke er en lærer, man lige kan spørge om noget. Jette (Jette Fischer Lohse, matematiklærer på Netskolen. Redaktionen) er sådan en slags lærer, som man kan spørge, men man skal vente på hendes svar. Men jeg er ellers meget glad for at have Jette som netskolelærer.

Ville du synes om kun at gå i skole på Nettet?

Rebecca: Nej, det tror jeg ikke, jeg ville bryde mig om. For jeg kan bedre lide at sidde med næsen i en bog. Og så havde jeg nok ikke lige så mange kammerater. Vi ville nok gå mere på tur og udflugt i en normal skole.

Maj: Jeg synes, det ville være fint. Men så skulle alle også være mere aktive, og man skulle have andre fag, kunst, bruge digitalt kamera, og der skulle være flere konkurrencer. Hvis eleverne boede tæt på hinanden, kunne man lave ting sammen, ellers skulle man mødes på for eksempel sommerskole en gang om året. Og så skulle noget af undervisningen være som netmeeting, hvor alle var med på samme tid og kunne se hinanden i et hjørne på skærmen. På sommerskolen skulle man lære alle de ting, man ikke kan røre ved og føle på en skærm. Og når man sover sammen, lærer man hinanden meget bedre at kende end i normal skole, så det vil opveje det, at vi ikke ser hinanden hver dag.

Har du lært noget i Netskolen, som du ikke har lært i din egen skole, og har du lært noget om Danmark?

Rebecca: I Netskolen har jeg lært om tidszoner og vinkler, som jeg ikke har lært i min egen skole, selvom jeg vil komme til det senere. Jeg har også lært at bruge computeren mere og internettet. Jeg synes ikke rigtigt, jeg har lært noget om Danmark.

Maj:Jeg har for eksempel lært noget om vinkler på en anden måde end i min egen skole og på et andet tidspunkt. Men jeg tror, det vil være det samme, når året er omme. Jeg synes ikke rigtigt, jeg har lært noget om Danmark, men jeg har fået brugt mit danske sprog. Og min mor siger, jeg er blevet meget bedre. Men Jette har aldrig hjulpet med at rette ord og sprog. Det har min mor. Jeg synes, at man skulle lave opgaverne til matematik som projekter, som også handler om Danmark, så man lærer det samtidig med.

I er enige om, at det ikke er en rigtig skole. Hvordan kunne den være bedre?

Rebecca: Hvis man nu kunne chatte og snakke om opgaverne og få svar med det samme. Så behøvede man heller ikke sine forældre så meget, men kunne bare spørge Jette. Men så havde vi selvfølgelig brug for mere end én lærer, hvis mange elever ville chatte samtidigt.

Når vi får opgaverne, er der ikke rigtig nogen forklaring til, hvordan man skal løse dem. Man skal selv finde ud af det, og det synes jeg er lidt svært.

Maj:Der skulle være undervisning ligesom en video, der spiller, eller ligesom når vi hører dronningens nytårstale over internettet og ser hende tale. Det kunne virke som en rigtig lærer. Læreren kunne forklare matematikemnet, og så kunne vi løse opgaver bagefter. Og flere steder skulle man kunne klikke ind og få nærmere oplysninger om det, hvis man ikke forstår det.

Vi kunne også have opgaver, der skulle løses sammen to og to, hvor vi skulle diskutere opgaven og blive enige om det og så sende den, når vi begge var enige om svaret.

Vi kunne også have en skole eller klasseavis. Så skulle vi alle lave indlæg i vores egen rubrik og fortælle, hvordan der er, der hvor vi bor, og hvad vi oplever.

pai

Læs hele chatten på www.folkeskolen.dk

Powered by Labrador CMS