Debat

Kvaliteter i teamsamarbejde

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det var med nogen ulyst, jeg i Folkeskolen nummer 11 læste indlægget 'Politisk ansvar efterlyses' fra otte hovedstyrelsesmedlemmer, fordi der ligger en antydning af, at resten af hovedstyrelsen og vi, der stemte ja til overenskomsten, ikke er rigtigt vel forvarede og ikke vil lærerne det godt; men mest fordi de otte medlemmer nærmest udtrykker, at de med en anden formulering vedtaget i hovedstyrelsen mener at kunne give lærerne den gamle forberedelsestid tilbage.

Indrømmet. Der er problemer med forberedelsestiden. Det giver vel sig selv, når den individuelle tid er en fast størrelse. Det må og kan vi gøre noget ved ved at forhøje den individuelle tid fra udviklingstiden til lærere med mange årlige lektioner.

Den samme faste pulje har til gengæld været en fordel for de kolleger, der har mange opgaver, der ikke er undervisning. Vi er nogle Ø-tids-lærere, tillidsrepræsentanter, skolebibliotekarer, IT-folk, der har fået det en del bedre som følge af den nye aftale. Det er jo derfor, lærere med få ugentlige lektioner har fået færre og kolleger med mange lektioner flere.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Var den gamle aftale god?

Den rummede også mærkelige logikker.

Skal den fælles forberedelse igen være en opgave, ledelsen kan stille krav om uden at afsætte tid?

Skal forberedelsestiden igen være fuldstændig afhængig af, hvor lange frikvarterer skolen har, eller hvor på dagen lektionerne ligger?

Skal vi kæmpe for de ekstra 15 minutters forberedelse til lærere, der underviser paragraf 20, stykke 2-elever?

Noget af kritikken er svært at forholde sig til. Nogle vil gerne undervise mere, hvis de kunne slippe for møderne, andre ser de mange lektioner som en pestilens. Det passer ikke rigtigt sammen.

Jeg mener, det lille flertal blandt lærerne handlede klogt ved sidste overenskomstafstemning over for modparterne Kommunernes Landsforening og reelt Folketinget.

Vi skal blive bedre til at holde møder, have bedre fysiske rammer, bedre undervisningsmaterialer og bedre hjælp til at tackle utilpassede elever på skolerne.

På den front har vi forældrene med os.

Dette er skrevet af en Ø-tidstung lærer, tillidsrepræsentant og kredsstyrelsesmedlem med en del timer i paragraf 20, stykke 2-klasser, som også ser kvaliteter i teamsamarbejdet.

Georg Møller Pedersen

Aalborg