Debat

Hvem støjer

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Al ære værd, at Folkeskolens lederskribent i nummer 40 tager indskolingen op og de problemer, der opstår, når politikere taler om 'Leg og Læring', men mener 'færre kroner ud af kommunekassen'. Indskoling ud fra sparehensyn bliver aldrig en succes - hverken for børn, forældre, kommune eller de involverede faggrupper.

Værre går det, når lederskribenten skyder skumle motiver i skoene på de pædagoger i skole og fritidsordning, der i dag og i morgen engagerer sig i indskolingen på lige fod med lærere:

'Pædagogernes fagforening forsøger at erobre nyt land, fordi nogle af dens medlemmer har dårlige arbejdsbetingelser andre steder', og 'det må være ydmygende at opleve, at politikere og fagforening (. . .) forsøger at klemme dem ind ad skolens bagdør', hedder det blandt andet under overskriften 'Støj på skolestarten'.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Lederskribenten tager fejl. Når regering, ministerier, BUPL, Forbundet for Pædagoger og Klubfolk, Danmarks Lærerforening og en lang række eksperter i årevis har talt om at skabe sammenhæng i børns liv og etablere samarbejder om børns skolestart, er det ud fra en idé om at gøre indskolingen - og dermed en vigtig del af børns liv og udvikling - bedre.

Af samme grund foreslår de relevante parter - blandt andre DLF - i F2000-programmet for eksempel en lovændring, der giver mulighed for, at undervisningen på de yngste klassetrin varetages af team af lærere og pædagoger. Det er tanken - og erfaringen mange steder i landet - at lærere og pædagoger i samarbejde formår at gøre overgangen mellem institution og skole lettere, men så sandelig også er i stand til at skabe en hverdag for børn, der - foruden tryghed og omsorg - i højere grad sikrer udvikling af personlige og sociale kompetencer og færdigheder.

Der er ikke tale om at klemme nogen ind ad skolens bagdør, der er tale om konstruktive og ligeværdige samarbejder på tværs af faggrænser om at skabe mere kvalitet i børns hverdag.

Det må til gengæld godt give støj, men så skal det være af den positive slags, der kommer, når lærere, pædagoger og børn 'skolestarter' på nye og bedre måder.

Henning Pedersenmedlem af Forbundet for Pædagoger og Klubfolk, BUPL's forretningsudvalg

Svar

BUPL's medlemmer i København har netop strejket for at forhindre, at gode fritidshjem bliver til discountskolepasningsordninger - og for at undgå at blive halvtidspædagoger i skolen.

På et møde om 'Leg og Læring' i Herning spurgte jeg i 1997 BUPL's formand om, hvordan man kan kende forskel på forbundets pædagogiske argumenter og bestræbelsen på at bevare arbejdspladser.

Bente Sorgenfreys svar lød: 'Det kan være svært. Men hvis vi ikke kan tilbyde fuldtidsstillinger i skolefritidsordningen, kan vi ikke tiltrække kvalificerede ansøgere, og så bliver der ikke tale om kvalitet'.

Derfor skal pædagogerne så klemmes ind ad skolens bagdør, vil jeg tilføje.

Thorkild Thejsen

chefredaktør