Californiske tal holder ikke

Der kan ikke drages brugbare konklusioner af tosprogede børns testresultater i Californien

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En californisk læseundersøgelse er de seneste uger blevet bragt op i dansk presse og politik som argument for at fjerne modersmålsundervisning i Danmark. Undersøgelsen skulle angiveligt vise, at tosproget undervisning ikke virker, fordi spansktalende børn i Californien klarer sig bedre i skolen, efter at man har fjernet tosproget undervisning og kun underviser dem på engelsk.

Den konklusion kan man imidlertid ikke drage.

Der er slet ikke tale om en undersøgelse, men blot om resultaterne fra en multiple-choice-test, hvor eleverne afkrydser svar blandt flere muligheder.

Samtidig med at Californien fjernede den tosprogede undervisning, var der også andre forhold på skolerne, der blev ændret. Og forskning viser, at man ikke kan bedømme den slags resultater de første tre til fire år efter en ændring.

Et spørgsmål om held

For to år siden blev det ved folkeafstemning vedtaget, at tosproget undervisning i Californien skulle afskaffes. I stedet skulle tosprogede børn have et års intensiv engelskundervisning og derefter gå i almindelige klasser.

En gang om året tager alle elever i Californien The Stanford Achievement Test. Og da resultaterne fra 2000-testen kom, gik manden, der havde foreslået afskaffelsen, Ron Unz, ud med beskeden, at skoler i Californien og hele landet burde tage ved lære af skolerne i distriktet Oceanside, hvor man helt har fjernet tosproget undervisning. Skolerne har nemlig forbedret deres læseresultater med 93 procent på de to år, der er gået, hvorimod naboskolerne i Vista, hvor man har beholdt den tosprogede undervisning, er gået tilbage.

New York Times kørte nyheden som sin tophistorie den 20. august, og mange andre fulgte efter.

Det er korrekt, at Oceanside-skolernes resultater forbedredes. Men hele statens resultater steg, både for de tosprogede elever og for de engelsksprogede. I den anvendte test kan man score mellem et og 99 point, og ifølge Ron Unz steg Oceansides tosprogede elever 93 procent i læsning, hvorimod læseresultaterne fra staten som helhed kun steg 15 procent.

Men han kommer ikke ind på, at Oceansides elever tidligere lå i statens absolutte bund, og at den store stigning i de tosprogede Oceanside-elevers testresultater er en stigning fra 8,8 point til 23,2 point. I gennemsnit har de californiske børn scoret 45,6 point. Som sprogforskeren Kenji Hakuta fra Stanford University udtrykker det:

'Hvis man starter lavt, skal man ikke gå meget op for at få en høj stigningsprocent'.

Grunden til, at Oceansides elever lå så lavt i testen, er, at man på de skoler tidligere underviste de spansktalende børn på spansk i alle fag op til 4. klasse. Der var altså ikke tale om tosproget undervisning, hvor eleverne bliver undervist på begge sprog lige fra starten. Når eleverne tidligere overhovedet ikke blev undervist på engelsk, er det ikke underligt, at de ikke klarede sig godt i en engelsktest. Og det er så heller ikke underligt, at de fik bedre resultater, da de skiftede til engelskundervisning.

Sprogforskeren Jim Cummins fra University of Ontario, Canada, siger, at selvom en tredjedel af de spansktalende børn fik tosproget undervisning, så var det kun 18 procent, der fik kvalificeret tosproget undervisning. Dermed mener han, at de blev undervist af en tosproget lærer, der var uddannet til at undervise tosprogede. Der er altså mange tosprogede børn, der har fået meget dårlig eller slet ingen hjælp før.

Uegnet test

Et andet problem ved testresultaterne er ifølge sprogforskeren Kenji Hakuta, at testen ikke kan bruges til at måle tosprogedes fremgang, da den er designet til engelsksprogede elever.

Han sammenligner det med, at man lige har taget sin første golftime og så går ud og prøver en 18-huls-bane for at se, hvor mange point man får. Resultatet vil være så styret af held, at det ingenting siger. På samme måde mener han ikke, at testen kan sige noget om, hvorvidt undervisningen har virket for de tosprogede elever.

Ron Unz valgte at fokusere på Oceanside og Vista, fordi de to skoler har sammenlignelige forhold. Sprogteoretikeren Steve Krashen mener imidlertid, at det er let at kigge på alle skolerne og så finde to, der passer til de konklusioner, man gerne vil drage. Man kunne også have valgt Oceanview, der beholdt tosproget undervisning og forbedrede sine resultater, og Bennet-Kew, som ingen tosproget undervisning har, og som klarede testen dårligere.

Kenji Hakuta har foretaget en sammenligning af seks skoler, der har kvalificeret tosproget undervisning, og de tre skoler, som tilhængerne af afskaffelsen har fremhævet. Den viser, at der ikke er et entydigt billede af de to grupper. Nogle tosprogede er gået op og andre ned, og det samme gælder dem uden tosproget undervisning.

For tidligt at se resultater

Sprogforskere er generelt enige om, at man ikke kan se resultaterne som bevis for noget som helst.

Californien har over de sidste tre år investeret fire milliarder dollars i at sænke klassekvotienten fra 30 til 20 elever. Samtidig har mange skoler ændret både læse- og matematiksystem, nogle steder har eleverne fået nye bøger, og lærerne er blevet efteruddannet i at undervise tosprogede. Og selvom Ron Unz hævder, at ændringen i klassekvotienten ikke har haft nogen effekt, så gør det i hvert fald billedet mere mudret.

Sprogforskerne Virginia Collier og Wayne Thomas fra The National Clearinghouse for Bilingual Education har foretaget en undersøgelse af, hvordan forskellige former for undervisning af tosprogede børn virker på langt sigt. Den indeholder data fra 42.000 tosprogede børns undervisning.

Undersøgelsen viser, at det først er efter tre til fire år, at der er forskel på undervisningsformernes resultater. På langt sigt klarer eleverne sig bedre, jo mere tosproget undervisningen er, og den model, som Californien har valgt, går dårligere og dårligere, jo længere børnene kommer i skolesystemet. Undersøgelsen bekræfter altså, at det er alt for tidligt at bedømme, hvilken effekt det californiske system har haft.

Læs mere på www.stanford.edu/~hakuta og www.yeson227.org

Tosproget undervisning i Californien

Californien har 1,4 millioner tosprogede, fortrinsvis spansktalende børn. Det svarer til cirka 25 procent af eleverne. Tredive procent af disse modtog før 1998 tosproget undervisning.

I 1998 fremsatte Ron Unz, der er formand for foreningen One Nation, One California, et forslag om at fjerne tosproget undervisning i hele Californien. I stedet skulle børnene have et års intensiv engelskundervisning og derefter indgå i almindelige engelsksprogede klasser. Forældre til tosprogede kunne søge dispensation, hvis deres børn i forvejen levede op til landsgennemsnittet i engelsk, hvis de var over ti år gamle, eller hvis de havde specielle fysiske, psykiske, følelsesmæssige eller uddannelsesmæssige behov.

Forslaget, som gik under parolen 'English for the Children', var til folkeafstemning og blev vedtaget med 61 procent. Stemmetallet var 18.

Nogle skoler fulgte forslaget mere slavisk end andre. På skolerne i distriktet Oceanside afvistes alle ansøgninger om dispensation. Det er skolen nu blevet stævnet for og har fået 60 dage til at ændre på forholdene.

Den årlige test

Hvert forår skal alle californiske skolebørn tage The Stanford Achievement Test.

2. til 8. klasse bliver testet i læsning, skrivning, stavning og matematik. 9. til 11. klasse bliver også testet i naturfag og historie/samfundsfag.

Prøven er en multiple-choice-test, hvilket vil sige, at eleven skal afkrydse blandt flere svarmuligheder. Resultaterne bliver lagt ind i et skema, hvor der kan scores mellem et og 99 point. 50 point svarer til landsgennemsnittet. På den måde kan man sammenligne fra år til år, om eleven eller skolen har forbedret sig.

Den enkelte elevs resultater bliver kun set af eleven, læreren og forældrene, men skoleresultater er offentlige.

Testen blev indført i Californien i 1997, og en skoles resultater fører enten til belønning i form af bonus til lærerne eller straf i form af lukning. http://star.cde.ca.gov