En hel videnskab

Nyt undervisningsmateriale skal give eleverne lyst til at studere naturvidenskabelige fag

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Videnskabet' er et undervisningsmateriale, der har det erklærede mål, at skoleelever skal interessere sig mere for naturvidenskabelige fag. Projektet er sat i gang af Thomas B. Thriges Fond, der forsøger at få flere unge til at tage naturvidenskabelige uddannelser.

'Videnskabet' består af flere forskellige medier.

Der er seks temahæfter, der skal tjene til inspiration for eleverne.

Seks forskere har skrevet om hver deres fagområde. Det er astronomen Anja Andersen, geologen Minik Rosing, fysikeren Kaare Lund Rasmussen, meteorologen Jesper Theilgaard, biokemikeren Iben Damager og biogerontologen Suresh Rattan.

De seks hæfter skal være tekniske frilæsningsbøger uden kompliceret fagligt indhold. Forskerne fortæller om nogle af de ting, der optager dem og driver dem i deres hverdag. Målet er, at læsningen skal være så interessant, at eleverne får lyst til at udforske materialets IT-del, der byder på opgaver og leksikonoplysninger, der passer til.

Interaktivt laboratorium

I IT-delen skal eleverne arbejde på samme måde som forskere. De skal udarbejde en problemformulering, indsamle data, bearbejde data og formidle dem.

IT-delen er delt op i flere enheder. En arbejdsmappe, hvor eleverne kan planlægge og organisere deres arbejde og kommunikere med elever fra andre skoler og klasser. Det er meningen, at eleverne skal diskutere deres resultater og på den måde finde ud af, at diskussion også er en del af naturvidenskab.

'Vidensskabet' rummer også et interaktivt laboratorium, hvor eleverne kan udføre eksperimenter, der ikke kan lade sig gøre i folkeskolernes laboratorier.

Det er for eksempel forsøg, hvor der skal bruges en atomreaktor eller en model af solsystemet. Samtidig er der instruktioner til relevante forsøg, der kan udføres i et fysiklokale.

IT-delen bliver udarbejdet af et lille IT-firma på fire personer i samarbejde med Karen Biering fra Forlag Malling Beck, der står for sammenhængen mellem mediet og pædagogikken. Forlaget har også hyret fysiklærerne Charlotte Schuldt og Alan Proschowsky til at være pædagogiske konsulenter. De skal sørge for, at materialet hverken er for svært eller for let for målgruppen, sørge for, at forsøgene er realistiske, og i det hele taget sikre, at materialet passer til folkeskolen.

Oven i hatten er der Lone Bruun, der er ansvarlig for projektet.kamp