Hvorfor edb-undervisning

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Svaret er enkelt nok. Fordi udviklingen kræver det! 'Udviklingen' - hvad er det? Og kan 'udviklingen' kræve noget som helst?

Ja, hvis udviklingen ses som summen af menneskelig opfindsomhed og foretagsomhed, og den sum kan ingen se bort fra. Hverken 'udviklingen' eller addenderne er i sig selv gode - eller onde. Men de er realiteter, siden vi rejste os op.

Brug af ilden, stenøksen, metal, husdyr, vandmøllen, pumper, dampmaskinen, elektricitet, telegraf, telefon, radio, tv er alle udtryk for 'udviklingen' - og de har alle - sammen med tusindevis af andre udviklinger - ændret menneskenes liv og den nødvendige oplæring af næste generation.

Det er altid de levendes problem, at det, der var - da de blev født og voksede op - det er 'naturgivent'! Mens meget af det, der siden kom til, er 'modeluner', overflødigt flitter, tidsspilde eller ligefrem tilbageskridt - i hvert fald meget sjældent erkendte fremskridt. Før i næste generation.

Således opløftet vil jeg lande igen ved at henvise til et par websteder, som - på hver sin måde - sætter 'udviklingen' i perspektiv, og som samtidig er brugbare i undervisningen her og nu:

http://www.udviklingstal.dk

http://www.skole-kirke.dk

Denne uges NETopNU er

redigeret af Johan Jacobsen