Debat

Lærerne i ny rolle

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Så skete det igen! Lørdag morgen 15. april blev det sagt i Radioavisen, at danske folkeskoler er vældig gode til at tage imod IT-udstyr, men de kan ikke finde ud af at bruge det til noget. Bare sådan. Helt skråsikkert og unuanceret. Sådanne udtalelser ser og hører man ustandselig i de danske medier. Den ene dag får man at vide, at eleverne ikke får nogen seksualundervisning, den anden dag, at lærerne ikke kan finde ud af at behandle børns sorg eller lære dem at læse. Hvis vi er heldige, bliver der indkaldt en forsker, som kommer med sine - måske udmærkede, men ofte temmelig teoretiske - betragtninger. Eller der kommer en af lederne fra DLF med et standardforsvar for standen. Hvis det går rigtigt højt, sender man et tv-hold ud i en klasse, hvor en lærer får lov til at svare på to-tre spørgsmål, mens eleverne sidder omkring hende som garniture.

Selvfølgelig kommer der nuancer med i debatten - for den, der følger omhyggeligt med. Men hvem gør det midt i det store medieflimmer? Det er de hårdtslående overskrifter, der bliver stående.

Er det ikke snart på tide, at vi træder ud af den pæne, defensive rolle? Kunne man ikke forestille sig, at vi fik etableret et lille korps af velformulerede, karismatiske lærere, som stod parate til at fare i blækh . . . undskyld til computeren eller hen foran mikrofon og kamera, hver gang vi havde noget at markere os med? Det skulle være folk, der vidste, hvad de talte om, men samtidig folk med fuldt engagement i den daglige undervisning.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Alle har en mening om folkeskolen. Det er vigtigt, at også vores mening kommer frem - og bliver hørt!

Mogens Lyhne

Stengårdsskolen, Ølstykke

Powered by Labrador CMS