Kommentar fra fagbladet Folkeskolen

Er der fuld valuta

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Edb i skolen er godt! Ja, den påstand skal her underkastes et nærmere eftersyn. Der har været en tendens til at sluge alting råt. Navnlig de 'meget frelste', som mere eller mindre har 'kørt løbet' på skolerne, kan ikke med deres bedste vilje få øje på, at der kan være noget at tænke over. Selv erkender jeg, at udviklingen går den vej overalt. Men så meget mere grund kan der være til at prøve at standse op og prøve at tænke over overskriften og hvad deraf følger. Måske kunne man komme med et forslag, som efter min mening er meget relevant.

Hele postyret kan føres tilbage til politikernes edb i alle fag, edb i alle klasser, ellers risikerer man, at børnene deles i et A- og et B-hold, de, som har adgang til edb derhjemme, og de, som ikke har. Jamen, herre jemini, tankegangen er helt og aldeles håbløs. Hvad med de børn, som har en hest derhjemme? Hvad med dem, hvis far kører BMW? hvad med de ulykkelige, som må nøjes med en Skoda og så videre. Man kunne blive ved. Når skolen påtager sig et så omfattende projekt, bør man sørge for, at det gøres rigtigt og tilmed på billigste måde. Mit forslag er, at edb totalt fjernes fra de små klasser, for eksempel til og med 4. klasse, da det indtil da bør dreje sig om at lære de grundlæggende færdigheder såsom læsning, skrivning og regning. 'Jamen, siger nørderne, den bedste måde at lære det på er ved hjælp af edb!' Nej! Det er det ikke! Det er indlysende hvad angår læsning og ligeledes skrivning, hvad regning angår kan der argumenteres både for og imod. Læsning læres kun ved træning, træning og atter træning, hvilket kun opnås gennem bøger - og masser af dem. Hvem vil påstå, at de har lært at cykle eller spille fodbold ved at se færdighederne på video eller cd-rom? Hvem har fået en ordentlig håndskrift ved at betjene tasterne på en edb-maskine?

Når man anbringer en maskine i hvert klasseværelse, er det mest for at kunne sige, at vi har x antal maskiner, nemlig en for hvert klasseværelse, hvad den så end skal/kan bruges til. Hvis undervisningen i edb skal være bare nogenlunde effektiv, kræver det en maskine per elev! Enhver kan se det håbløse heri, hvis skolen har 300-400 elever. Alene indkøbet ville blive et uoverkommeligt beløb; jeg vil ikke tale om vedligeholdelse og drift samt software, der ville beløbe sig til cirka det samme beløb - bare per år!

Mit forslag er mere fremkommeligt. Man bør samle et klassesæt maskiner i et særligt rum og så undervise klassevis fra 5.-6. klasse. Det løser samtidig problemet med lærernes manglende uddannelse, idet de lærere, som skulle undervise her, skulle være dem, som kan i forvejen, dem, som virkelig har interesse i den form for undervisning. Eleverne havde da noget at glæde sig til, og de ville på det tidspunkt have opnået den nødvendige læsefærdighed. Jamen, nogle elever har jo edb. Ja, nogle har hest og så videre. Det er ikke anderledes med edb end med så meget andet. Som en sidegevinst har man også løst problemet med brug af edb ved eksamen, idet der vil være tilstrækkeligt med ensartede maskiner samlet på et sted, som det forlanges, og opsynet bliver samtidig overkommeligt.

Mit forslag går ganske enkelt ud på følgende: Ingen edb i 0.-4. klasse og et rimeligt timetal i 5.-9. klasse med 'eksperter' som lærere. En maskine per elev i undervisningssituationer. Et særligt edb-lokale til disse maskiner. Så kan man også glemme alt om, at alle lærere skal uddanne sig til perfektion, og samtidig vil eleverne ikke være dygtigere end den pågældende lærer.

Edb i alle fag lyder meget flot, men det er lavet af ikke-fagfolk og er ikke gennemtænkt. Hvordan vil man for eksempel indføre edb i idræt og så videre, uden at det virker krampagtigt? Hvordan lærer eleverne at læse manualer og vejledninger? Ja, jeg spørger bare!

Pensioneret viceinspektør

Powered by Labrador CMS