Medieundervisning

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Medier som tv/radio/magasiner/Internet bombarderer os i stadig stigende grad. Vi præsenteres dagligt for indtryk/holdninger, der konstant skal tages stilling til. Man vrider alt for ofte tæer over et programs latterliggørelse af almindelige mennesker, væmmes ved alvoren bag et almindeligt dokumentarprogram og chokeres over nyhedsbilleder fra massegrave i borgerkrigshærgede lande. Derfor vinder medieundervisningen da også større og større indpas i den almindelige undervisning. Det hele handler om at skabe kritiske seere/læsere/surfere.

Et af de helt nye skud på mediestammen er www.medietimen.dk, en webside, der henvender sig til klasser, som ønsker at deltage i fælles multimedieprojekter. 'Medietimen' er et undervisningstilbud fra A-pressen til folkeskoler, gymnasier, HF, VUC med flere baseret på et samarbejde mellem Undervisningsministeriet, mediehuset og udvalgte skoler. I øjeblikket er det overordnede emne 'Velfærd'.

Siden er sprængfyldt med vejledende materiale, der giver deltagere et klart indtryk af, hvilke faglige momenter der kan arbejdes med i medieprojekter. 'Medietimen' henvender sig primært til lærere og børn fra de ældre skoleklasser. Og er et glimrende udgangspunkt for undervisning med medier. Man kan vælge at tilmelde sig 'Medietimen's medieprojekt eller blot bruge siden til at finde god inspiration til et selvstændigt skoleforløb. Besøg 'medietimen' på www.medietimen.dk