Debat

Model, der ikke fungerer

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg er som lærer deltager i Rødovre Kommunes 'Rødovremodel', det vil sige, at jeg er lærer i en børnehaveklasse på Rødovre Skole.

Vi er nu i gang med at udføre vores kommunalbestyrelsesbeslutning om 'ændret skolestart'.

Den har været på banen her mange gange, så jeg vil ikke skrive om selve modellen, men blot fortælle om de frustrationer (og dermed følelser), jeg med mange har ved at arbejde på betingelser, der er ret umulige.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

På den ene side gør vi de professionelle anstrengelser, der skal til for at få kommunens 'model' til at fungere, så børnene og forældrene får det, de har krav på: ordentlig skolegang for deres børn. På den anden side er vi (børnehaveklasseledere, pædagoger og lærere) efterhånden ved at være så trængt, at den dagligdag, vi kæmper for at få til at fungere godt, kan forventes at krakelere meget snart. Vi ved intet om næste års 'struktur' i indskolingen. Hvem skal deltage? Er der noget, der hedder børnehaveklasseledere næste år? Hvor mange timer skal læses af hvem? Hvad er det, vi skal undervise i?

Nogle børnehaveklasseledere har givet op, andre er ved det; lærerene er mere usikre på fremtiden, end godt er, og pædagogerne er for første gang begyndt at lufte manglende lyst til at deltage.

Kafkas forsøg på at 'nå op til Slottet' er en dans på roser i forhold til vores forsøg på at få lokalpolitikerne og forvaltningschefen i tale. De rejser landet rundt og prøver at få andre politikere og forvaltninger til at tro, at i Rødovre er det ren idyl - at 'alle er tilfredse med modellen'. Da vi (DLF-medlemmer) ikke er repræsenterede ved disse lejligheder, er der følgelig ingen til at fortælle, hvordan virkeligheden ser ud.

Vi er nok ikke med, fordi vi jo en gang for alle er blevet defineret som 'bagstræberiske', i hvert fald vi lærere. Vores modstand mod modellen påstås fra politisk- og forvaltningschefs side at være styret af henholdsvis vores lokalkreds og DLF. Det passer bare ikke. Modstanden er kommet fra neden, og kredsen og DLF er først kommet på efterfølgende.

Men prøv at tale med de involverede børnehaveklasseledere, pædagoger og lærere om, hvordan det på trods lykkes at få dagligdagen til at hænge sammen. Eller bedre: spørg de ansvarlige kommunalpolitikere. Det, de (og de ansvarlige embedsmænd) fortæller rundt om i landet om Rødovremodellen, får den til at se ud som en succes, som stort set alle involverede er glade og tilfredse med. Det er de bare ikke.

Hans Houmøller

Rødovre

Powered by Labrador CMS