Debat

Livet som ny lærer i facebookopdateringer: Del 2.

Juleferien er ankommet og mine fire første måneder i folkeskolen er hermed ovre. Jeg gør status ved at dele andet afsnit af mit liv som nyuddannet lærer i facebookopdateringer.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Du kan læse første afsnit her.

Dag 67 i #mitlærerliv

25 skole/hjemsamtaler er hermed overstået og jeg kan gøre status:

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

1) Gud hvor er det svært, når forældre sidder der med deres lille guldklump og man skal sige noget kvalificeret, fagligt, socialt og udviklingsorienteret.

2) Hvis man tænker godt når man taler og har en god kollega, kan man rent faktisk formå at reflektere over egen praksis i løbet af samtalen.

3) Bagefter skal man belønne sig selv. Måske med en skål. Det betaler sig på den mentale pluskonto.

Dag 77 i #mitlærerliv

Efter tredje sygeperiode på samme antal måneder er jeg endelig klar til at komme på arbejde igen i morgen. Hurra!

Dag 78 i #mitlærerliv

Når skridttælleren siger 17.000 allerede klokken 15 er det ikke underligt, at have lidt ondt i fødderne. Så må man gerne flashe de hemmelige nørdesokker i toget på vej hjem.

Dag 79 i #mitlærerliv

Et passende tidspunkt at have en snak med sin TR om at stille op til AMR og suppleant på et tidspunkt. Man kan jo ikke bræge om generationsskift i DLF i syv år og så ikke byde sig selv til.

Dag 81 i #mitlærerliv

I dag havde vi klassemøde om pubertet og menstruation. Drengenes varede 15 minutter. Pigernes varede 45.

Burde vi kønsopdele? Måske ikke og det synes jeg generelt heller ikke vi gør meget. Men selvom jeg gerne vil være normkritisk, så må jeg alligevel anerkende, at der er en del af klassen, der er lige op over at skulle vide nogen ret lavpraktiske ting om hvordan deres krop forandrer sig og en anden del, hvis forandring kommer lidt senere og ikke kræver bind eller tamponer, uagtet hvad de i øvrigt er indeni.

Dag 85 i #mitlærerliv

Mig: “I dag i UUV skal vi se et afsnit af Den Blå Planet.”

Elev: “Det er jo bare fordi du har lyst til at se det.”

Well....

Dag 86 i #mitlærerliv

6 timer med småkagebagning. OK tirsdag.

Senere hørt til OPS-møde:

“De er helt fagligt gennemsnitlige.”

“Men vi er i Virum, så gennemsnitligt er ikke godt nok.”

Dag 87 i #mitlærerliv

Lettelsen over at skulle ned i “min” klasse efter en mindre behagelig time med en af “de andre” på årgangen. Relationsarbejde, din gamle svinger. Vi mødes igen.

Dag 88 i #mitlærerliv

Første foredrag med teamet på naboskolen. For den nyuddannede var der plads til reflektion over egen praksis.

“Eleverne er ikke så optagede af om de kan lide læreren. De er optagede af om læreren kan lide dem.”

Dag 91 i #mitlærerliv

Man kan sagtens tilbringe en hyggelig søndag aften med ballonmetoden, når mandag morgen står på mere division og multiplikation med 5.a.

Dag 94 i #mitlærerliv

I dag tog jeg for første gang min superlærer T-shirt på. Jeg er måske ikke en superlærer endnu, men jeg er blevet meget bedre.

Matematik har fået en årsplan, jeg kan alle 75 navne og jeg glæder mig til at gå på arbejde næsten hver dag.

Dag 95 i #mitlærerliv

I dag havde et af børnene, på trods forbud imod det i klassen, en mikrobølgeovn med i pakkekalenderen. Du har ikke rigtig været lærer, før du har siddet med 15 sure, knevrende børn, der er 100% imod det du siger.

Dag 97 i #mitlærerliv

I går var 5.a klar til at demonstrere for deres mikrobølgeovn. I dag tog jeg børnekonvention seriøst og gav en reel undskyldning for at være forhastet og ikke lytte til dem i går. De får stadig ikke den ovn, men nu har vi lyttet til dem og respekteret deres meninger. Win.

Dag 101 i #mitlærerliv

Vi har projektuger med et skriftligt produkt og grupper på tværs af årgangen for første gang i elevernes skoletid. Det synes de og vi er rigtig svært.

To dage inde mener nogen allerede at de er færdige, da vi spørger til kildehenvisninger siger nogen min kollegas navn og forudsigeligt hænger et par af dem og svinger fra loftet.

... Men øvelse gør mester. Håber vi.

Dag 102 i #mitlærerliv

I dag lagde jeg en følsom drengs historieblad i en skuffe, fordi det lå på gulvet og forårsagede senere på dagen, da jeg var gået, en mindre krise for ham, fordi han troede det var forsvundet.

Vi holder alle sammen et stykke af vores medmenneskers skæbne i hånden. Undskyld, A.

Dag 104 i #mitlærerliv

Når folk siger at der altid er kage på lærerværelset er det ikke helt sandt. Men i december måned er overfloden til gengæld lidt ekstrem.

Her ses luciaboller, almindelige boller, brownie, cupcakes, gløgg OG to bjerge med æbleskiver. Glædeligt hjertestop og god mavepine.

Dag 108 i #mitlærerliv

Når man går i gang med en oprydning af lærerhylderne og langt fra bliver færdig.

Dag 109 i #mitlærerliv

Udvalgt citat om klassisk lærerrygsæk: “Anna, Anna, Anna! Må jeg godt gætte på at din taske er lavet i Sverige?”

De er sgu ikke til at narre, de børn.

Dag 110 i #mitlærerliv

Vi leger “gæt hvem du er” med historiske personer.

Elev: “Er jeg fra stenalderen?”

Mig: “Hvem kender du af personer fra stenalderen?”

Elev: “Dig”

........!

Dag 111 i #mitlærerliv

Juleferie er lettere uvirkeligt. Jeg har været lærer i fire måneder og det føles som lidt af en milepæl at sige farvel til 5.a og kollegaer og få de første farvelkram af begge.

Julefrokosten var passende fyldt med alkohol, hyggelige samtaler og satire på ledelsens bekostning, men nu er denne her introverte, ferieglade lærertype altså på vej hjem.

Glædelig jul, for satan!