Blog
2   5

Når forældresamarbejdet glipper

Abonner på nyt om At være lærer i den flersprogede storbyskole i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Der kan være mange udfordringer forbundet med skole-hjem-samarbejdet. På Tagensbo skole må de ofte ringe flere gange, for at få forældrene til at dukke op til forældremøderne. Løsningen på dette problem er måske enklere end vi tror.

Af: Camilla W. Jensen, Emine A. Yildirim, Frederik N. Simmelkiær, Mitzi M. Gøl og Simone N. Kjelmann 

Udfordringerne med forældresamarbejdet er ikke nye. Tværtimod, oplever nogle skoler at det kan være sværere at engagere forældrene efter de nye tiltag, hvor forældrene skal involveres mere i deres børns skolegang, og skabe bedre relationer til de andre forældre og lærerne.

Der er flere arrangementer både inden- og udenfor skolen, og for nogle forældre kan mængden af disse arrangementer være overvældende.

Problemer med fremmødet til forældremøderne

Artiklen fortsætter under banneret

På Tagensbo skole har de problemer med at få forældrene til at møde op til forældremøderne. De må ofte ringe op til flere gange, for at få forældrene hen på skolen, men hvordan kan det være?

For at få bedre indsigt i problematikken, blev vi inspireret af Pernille Aisingers indlæg, om hvordan forældresamarbejdet er designet til overskudsforældre, Maria Ørskov Akselvolls idé om at gøre skolens forældrearrangementer mere elevfokuserede, samt teoretisk afsæt om skole-hjem-samarbejdet af Thomas Nordahl.

Forældremøder skal redesignes

Alle samles om noget fælles - hos Tagensbo er det eleverne og fællesspisning.

Forældremøderne starter som de plejer, hvor læreren giver generel information om ting som trivslen i klassen. Mens dette foregår, sætter eleverne boder klar, der har fokus på fire forskellige fag, der kan varieres. 

Efter mødet går forældrene rundt til de forskellige boder, hvor eleverne formidler hvad de har lært. Nogle af boderne kan gøre brug af information, som forældrene er kommet med via samtalelektier, for at tydeliggøre, hvor vigtige forældrene er for elevernes læring.

Mad gør glad

Afslutningsvis sidder forældre, børn og lærere og spiser fælles. Den fælles spisning tager udgangspunkt i retter som forældrene har taget med hjemmefra, fordi Tagensbo skole har erfaret forældre fremmødet er stort, når der er fællesspisning. Efter spisning fortæller eleverne lidt om hytteture, og andet de har lavet med klassen.

Vi håber, at vores idé vil inspirere jer til at sætte forældrenes fælles interesser i fokus til forældremøderne!

Bilag

Skabelon for mødet

Nordahl, T. (2008). Hjem og skole; Hvordan skaber man et bedre samarbejde. København: Hans Reitzels Forlag.

Downloads

Skabelon


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
408 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
241 andre er allerede tilmeldt