Blog
0   6

Jul, praktikanter og civil rights

Abonner på nyt om Marshall i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Praktikanter i 9. klasse i december med undervisningstemaet "civil rights".

Jeg har lige haft Daniel og Karina med i engelskundervisningen i 9C.

Det er lidt usædvanligt at have praktikanter i 9. klasse, men er det egentligt ansvarligt i en afgangsklasse?

Jeg havde planlagt temaet, Civil Rights in the USA, da jeg fik at vide at jeg skulle have praktikanter. De overtog så det emne og gjorde det til deres eget forløb.

Der skulle være fokus på vocabulary, spoken language og free writing.

Artiklen fortsætter under banneret

Det er ret fascinerende som en relativt erfaren lærer, at sidde at observere lærerstuderende tage et emne, som jeg kender ret godt, og udfolde det på en ny og anderledes måde.

Andre og nye aktiviteter i klassen, som 9C tog ret pænt imod.

  • Knee-to-knee forklaring af billeder/vocabulary.
  • Parlæsning med differentierede opgaver.
  • Præsentationer med kort forberedelsestid
  • Traditionelle opgaver i Min Uddannelse, hvor fokus var på pararbejde og ordforrådstilegnelse.

Det er min helt klare opfattelse at praktikanter i undervisningen i 9. klasse sagtens kan være en gevinst for både de studerende, underviseren og eleverne. 

9C, på trods af at de er en notorisk urolig klasse, tilpassede sig til kravene og arbejdsformerne, som gav dem et udbytte af forløbet. De har fået et kulturtypisk indsigt i borgerrettigheder i USA.

De lærerstuderende fik tid i forreste skyttegrav, hvor klasserumsledelse blev et altoverskyggende tema.  Ens undervisningsplan og forberedelse kan kun forberede dig på virkeligheden. Det er sjældent planen holder til hele timen. 

Kan det virkeligt passe at undervisningen skal stilladseres så meget??? Et faktum, der undrer både lærer og studerende. Larmer børn så meget?

Den erfarne lærer har under sine observationer fra hjørnet oplevet nye og andre metoder og midler til at undervise i engelsk i 9. klasse.  I samtalerne med de studerende inden og efter undervisningen lærer jeg andre vinkler på min praksis. Jeg udvikler mig også.

Det er helt klart ansvarligt at have praktikanter i 9. klasse. Det kræver et tæt samarbejde mellem lærer og praktikanter. Det samarbejde oplever jeg som meningsfyldt og udviklende for både uddannede lærere og studerende.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Engelsknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Sproglærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.732 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
426 andre er allerede tilmeldt