Blog
0   15

Digital eller analog?

Abonner på nyt om Biologi i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Undervisningsministeren vil have flere bøger og færre skærme i klasselokalerne. Held og lykke med det!

For fagportalerne har i den grad indtaget folkeskolen, og jeg er reelt tvunget til at bruge dem. Til gengæld har jeg nærmest ingen indflydelse på hvilke portaler, jeg har adgang til.

Kommunen har nemlig landet en - sikkert favorabel – flerårig aftale med et af de store forlag, så vi skal bruge deres portal. Hvis man er heldig, har man adgang til én portal mere, som skolen selv betaler. Bøger er lidt gammeldags, og hvis man har nogle, er de oftest ikke fra dette årti – i hvert fald ikke i mine fag.

Men det er dyrt at abonnere på en portal, og det er en stor post på skolens konto. Derfor skal vi i vores afdelingsteams diskutere, om vi har råd til fortsat at abonnere på de portaler, vi har brugt de seneste år. Får vi værdi for pengene? Bruger vi dem nok? Men hvor meget er nok? Og hvad nu hvis man kun er et lille fag? Hvorfor skal man så ikke have lige så meget at vælge imellem som de større fag?

Det er selvfølgelig ganske rimeligt at gøre status indimellem - det gør man jo også i sin private husholdning. Skal jeg virkelig både abonnere på Natur & Museum, Natur og Miljø og fem andre naturnørdede tidsskifter? Som regel ender det med et ja, fordi de supplerer hinanden godt.

Artiklen fortsætter under banneret

Sådan er det også med fagportalerne. Ja, jeg kan godt undervise med kun én portal til rådighed. Men ligesom en fagbog aldrig er fyldestgørende, er en portal det heller ikke. Derudover føler jeg mig bundet og hvad med metodefriheden? Jeg har brug for at supplere med andre tekster og øvelser og andre måder at fortælle om et emne på. Derfor er det ekstra vigtigt med et udvalg af tilgængelige portaler. Nogle er nemmere tilgængelige sprogligt og vil egne sig godt til en introduktion til et emne, mens andre er sprogligt sværere og kræver mere af eleverne. Nogle øvelser og undersøgelser passer bedre til mine elever end andre, og det er ikke nødvendigvis på den samme portal. Så hvis min undervisning skal være varieret, har jeg brug for at bruge materiale flere steder fra.

Jeg synes, det lyder rigtig interessant, at historielærerne på Saltum skole har valgt at droppe portalen og oplever, at de har fået den faglige diskussion og fagteamet tilbage. Ikke fordi jeg som sådan har noget imod det digitale og portalerne, men det er da tankevækkende, og jeg kunne godt tænke mig at være mere analog. Det kunne være interessant at prøve, og interessant at høre om andres erfaringer i den retning.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.475 andre er allerede tilmeldt