Debat

”Selvom vi har det svært, kan vi stadig skabe noget smukt!”

Om at skabe noget eminent, permanent skønhed

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

”Selvom vi har det svært, kan vi stadig skabe noget smukt!”

Lad os lære vores børn det!

Citat er taget fra Puk Damsgård og Søren Ryes rejse til Gaza. Udtalt af en mand der på tredje generation passer og plejer en engelsk krigskirkegård fra 1. Verdenskrig.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Smukt, tankevækkende og i al sin enkelthed fantastisk inspirerende.

Verden står over for den største menneskeskabte katastrofe nogensinde – tørke nogen steder, oversvømmelser andre steder, skovbrænde, der går fuldstændigt amok.

OG

Vi står i folkeskolen med et stadigt stigende pres med inklusion og mange elever med forskellige diagnoser i klasserne. Et kæmpe pres og et kæmpe arbejde, at skulle få så mange forskellige skæbner tilpasset ned i en firkantet æske.

Vi kan reagere med modløshed! Vi kan gå i panik og blive deprimerede!

ELLER

Vi kan skabe noget smukt! Gartneren i Gaza skaber noget smukt, han skaber en sammenhæng i tid på tværs af generationer og kulturer – han skaber en langsigtet og permanent kultur!

Det er min erfaring gennem mit arbejde med anlæggelsen og udviklingen af en pædagogisk skovhave at selvom, vi er pressede i folkeskolen, kan vi skabe noget smukt – ikke bare for den brede skare, der glider igennem skolelivet uden problemer, men også for de skæve og ofte marginaliserede inklusionselever. Arbejdet med skovhaven giver en drivkraft for alle og det at plante et træ, konstruere et bed eller så et frø er for de fleste elever magisk og smukt. Det giver en tilfredsstillelse, der ikke er skabt af hurtigt at swipe videre til næste nyhed, snap eller billede, men som er skabt af fordybelse, praktisk arbejde og tålmodighed.

Ved brug af redskaber fra permakulturens dyrkningsmetoder skaber vi et økosystem, der øger biodiversiteten, lagrer kulstof i jorden (fjerner det fra atmosfæren, jubii!) og skaber sammenhæng over tid mellem årgange, klasser og generationer. Eleverne ved godt, at nogle af de træer de sætter i jorden, først vil give et høstudbytte, når de for længst er gået ud af skolen, men de føler glæde alligevel og de kommer helt sikkert på besøg for at kigge til deres træer!

Den store klimamæssige pointe ligger der, hvor eleverne får jord under neglene, mærker naturen og begynder at arbejde sammen med naturen igen – de skal lære at værdsætte selv at dyrke deres egen mad igen! Blive lokale fødevareproducenter.

DERFOR…

Skal vi arbejde for at alle skoler har adgang til skolehaver og måske endda skole-SKOV-haver, hvor tidsperspektivet bliver flerårigt. Vi skal give eleverne konkrete handlemuligheder i forhold til akutte aktuelle problemstillinger. Vi skal bringe skolen tilbage i den praktiske dimension og skabe noget smukt i fællesskab!

Powered by Labrador CMS