En 6.-klasses anmeldelse af den nye Cityring inspirerede Berlingske til en kritisk artikel om metroen, der ikke kører nær så hurtigt som lovet.

Elevers avisprojekt inspirerede til kritisk Berlingske-artikel

Da en 6.-klasse i Nyhedsugen i efteråret ville anmelde den nye Cityring-metro, opdagede de, at turen tog mere end de lovede 24 minutter. Berlingske greb historien, og i dag var klassen blandt vinderne i årets aviskonkurrence.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Redaktionen på Berlingske har givet skriftlig efterkritik til alle 377 klasser, som gennemførte projektet og var med i konkurrencen om pengepræmien.

"Som journalister bliver vi klogere på hvad der optager teenagere. De viser os perspektiver og vinkler på verden, som vi ikke selv var opmærksomme på. Faktisk bragte vi en kritisk artikel med direkte inspiration fra en af klassernes aviser. Selvfølgelig med tydelig henvisning til den klasse, som havde fået idéen", fortæller chefredaktør Mette Østergaard i en pressemeddelelse.

Berlingske overtager Avisen i Undervisningen 

Ordblind med Z-faktor

Berlingske overtog tidligere på året Avisen i Undervisningen fra brancheorganisationen Danske Medier, og i dag kunne avisen så ønske årets vinderklasser tillykke. Særprisen Z-faktor gik til en artikel om ordblindhed, som 8.f på Skælskør Skole stod bag:

"Årets pris i Z-faktor bliver givet på baggrund af en solohistorie om ordblindhed. Med et virkelig originalt redaktionelt greb giver artiklen læseren et unikt indblik i, hvordan det er at være i ordblind - et fænomen som med indførelsen af ordblindetesten de seneste år har vist sig at være mere udbredt end generelt antaget. Artiklen er skrevet af netop en ordblind uden anden støtte end de elektroniske hjælpemidler, som en elev i 8. klasse har til rådighed og er bragt uden korrekturlæsning. Læseoplevelsen bliver på en meningsfuld måde forstyrret af tekstens ortografiske ufærdighed. Grebet er så originalt og modigt udført, at man som læser mærker, hvad handicappet til daglig må betyde for skribenten. Men historien er optimistisk, fordi artiklens fremstilling viser, at man som ordblind sagtens kan blande sig i avisarbejdet og bidrage til avisens dækning om emnet, som også indbefatter et klassisk ekspertinterview og dermed skaber et meget nuanceret billede af et emne, som ikke er spor enkelt", lød dommerkomiteens begrundelse.

De øvrige vindere blev:

7.x, Hareskov Skole vandt kategorien trykt avis, 6.-7. klasse med Xpressen. Dommerkomiteen fremhæver de anderledes og interessante vinkler. Forsidehistorien om en ung lesbisk kvinde, som sprang ud som teenager er opbyggelig og god, og benhårdt har klassen valgt at prioritere historien højere end et interview med statsministeren, som det ellers på fornem vis er lykkedes klassen at få hjem.

6. Panda, Byens Skole i Valby, vandt kateogrien webavis 6.-7. klasse med Byens Stemme. Dommerkomiteen fornemmer tydeligt elevernes egne stemmer. En anmeldelse af Cityringen udviklede sig til et stykke afslørende journalistik, som dokumenterer falsk markedsføring fra Metroselskabets side. Webavisens design er udnyttet godt til at prioritere stoffet og hjælpe læseren med at navigere nemt rundt i artiklerne.

8.x, Sønderjyllands Gymnasium, Grundskole og Kostskole vandt kategorien trykt avis 8.-10. klasse med Pinocchio Posten, som bliver rost for stor kreativitet og idérigdom. Et portræt af en 13-årig piges sande jeg som adoptivbarn udgør forsidehistorien.

Ældstegruppen på Gudenådalens Friskole i Bjerringbro vandt webaisen 8.-10. klasse med Faktatoren - en webavis, som ifølge dommerne udnytter den digitale platforms muligheder optimalt. Fine nyhedsvideoer med studievært og redigerede indslag tiltrækker brugerens opmærksomhed, og oplæsning af artikler giver læseren mulighed for at foretage andre gøremål og samtidig blive orienteret i nyhederne af en i øvrigt personlig og fin oplæser. 

Læs mere

Artiklen i Berlingske

Avisen iUndervisningen