Blog
0   3

Lad lærerstuderende i praktik give fagteamet inspiration til inddragelse af it.

Abonner på nyt om Fra matematik-læreruddannernes perspektiv i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Det er vigtigt, at kommende lærere har kendskab til og er fortrolige med matematikrelevante it-programmer, herunder GeoGebra og Scratch. Jeg ønsker, at de studerende bliver bevidste om programmernes fagdidaktiske potentiale, f.eks. i forhold til at støtte dem i deres udvikling af ræsonnementskompetence og geometrisk tænkning. Jeg opfordrer praktikskoler til at invitere studerende med til fagmøder for at dele erfaringer og inspirationsoplæg.

Digitale læremidler som støtte til udvikling af ræsonnementskompetencen

I geometriundervisningen på læreruddannelsen erfarer mine studerende, hvordan dynamiske geometriprogrammer som GeoGebra 3D og programmeringsprogrammer som Scratch, kan støtte dem i udviklingen af deres ræsonnementskompetence og geometrisk tænkning. Disse erfaringer ønsker jeg, de tager med ud i folkeskolen. Både i tilrettelæggelsen af geometriundervisning i deres praktik og som inspirationsoplæg på fagteammøder.

Egenskaber ved regulære polygoner udfordres i Scratch

Når studerende skal programmere en Sprite til f.eks. at tegne en regulær polygon, kræver det faglige ræsonnementer omkring polygonens matematiske egenskaber. Egenskaber, som ellers ikke nødvendigvis italesættes og bliver tydelige. F.eks. at det er den udvendige vinkel, der skal anvendes, og at der er en bestemt sammenhæng mellem antal kanter og polygonens vinkelsum. At arbejde med regulære polygoner i Scratch kan således bidrage til udvikling af de studerendes ræsonnementskompetence og geometriske tænkning.

Artiklen fortsætter under banneret

Undersøgende arbejde med rumfangsformler i GeoGebra 3D

Mine lærerstuderende undersøger i geometriundervisningen sammenhængen mellem grundfladeareal, højde og rumfang i et prisme ved brug af en forprogrammeret GeoGebra-fil. Filen giver mulighed for hurtigt at designe en grundflade og bestemme dens areal. Derefter kan grundfladen i 3D-vinduet udvides til en prisme med en given højde, og så kan rumfanget bestemmes. Et undersøgende arbejde omkring sammenhængen mellem en prismes grundfladeareal og rumfang synes oplagt. Undersøgelsen kan med lethed udvides til at finde sammenhængen mellem grundfladeareal, højde og rumfang af en pyramide. Følg linket og begynd undersøgelsen…

https://www.geogebra.org/m/svsdrw72

Lad studerende vise jer de gode eksempler på et fagteammøde

På læreruddannelsen gør studerende sig erfaringer med matematikrelevante it-programmer i en fagdidaktiske kontekst. De oplever og reflekterer over programmernes fagdidaktiske potentiale, for dermed på en reflekteret måde at integrere dem i deres praktik. Og jeg ser muligheder i, at de studerende i praktikken deler ud af deres erfaringer.

Inviter jeres studerende med i et fagteammøde i matematik. Lad dem igangsætte en undersøgende aktivitet i f.eks. Scratch eller GeoGebra 3D. De studerende vil dermed opleve, at den viden, de tilegner sig på læreruddannelsen, giver mening for deres kommende kolleger i praksis.

Til et fagteammøde sammen med de studerende, kan I prøve at tegne et kvadrat og en pentagon i Scratch. I kan derefter indlæse GeoGebra-filen i GeoGebra 3D og se, hvor simpelt det kan være selv at ræsonnere sig frem til rumfangsformlen for en pyramide.

God fornøjelse 😊


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.034 andre er allerede tilmeldt

Netværket Praktiklærere er for alle, der tager sig af de lærerstuderendes praktik på folkeskolerne, og andre med interesse for området. I samarbejde med Praktiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
142 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
316 andre er allerede tilmeldt