Debat

Guide til at skrive elevplaner (til læreren) … og hvordan man læser dem (til forældrene)

De årlige elevplaner er sådan en pligt-opgave, som man kan skubbe og skubbe til natten før deadline! Man skal som bekendt høre sandheden fra børn og fulde folk – og fra læreren ikke at forglemme. Den er en tung opgave ind imellem. Det er trods alt forældrenes hjerteblod, man taler om, og sandheden er nogle gange ilde hørt. Derfor har lærere udviklet helt deres eget sprogbrug, så de kan tilsløre den grumme sandhed i forblommede vendinger, så alle kan klare mosten! Men hvad betyder det egentligt, det som læreren har skrevet?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er jo nemt nok med lille Lize-Zirkeline. Hun er godt nok noget forkælet, men det kan man jo lade være med at nævne. Og så er der Buster O. Mortensen over fra det billige boligbyggeri. Hvad skal man dog skrive, som kan give bare lidt håb for fremtiden? 

Der er potentiale = Lige nu ser det godt nok skidt ud, så du skal virkelig stramme dig an!

God forældreopbakning = kan dække bredt lige fra gourmetmadpakken til lektielæsning. Det kan også være en skjult hentydning om, at forældrene er nogen curlingforældre til en bundforkælet unge.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Eleven mangler ofte sit penalhus = Det er da for ringe at man dag efter dag kan sende sit afkom afsted uden de mest basale fornødenheder.

Eleven er ofte uforberedt = Eleven laver aldrig lektier. Aldrig. Og han har heller aldrig de rigtige ting med. Det er faktisk et under, at han har husket at få tøj på. Den næste sætning hedder ofte: Skal blive bedre til at holde styr på sine ting

En meget selvstændig elev = Det er pisseirriterende, at han altid gør det, som han selv vil, selv om læreren lige har stukket ret præcise anvisninger ud, som alle andre godt kan finde ud af at følge.

Virker lidt træt om morgenen = Ingen registrerbar hjerneaktivitet før kl. 11. Mulig mistanke om at knægten spiller computer under dynen hele natten. 

Er tilbageholdende = Eleven siger stort set aldrig noget. Læreren ved ikke, hvad eleven kan, men føler sig forpligtet til at skrive et eller andet og skyder skylden på barnet.

Er meget aktiv i timerne = Her er det godt, hvis lærerne kan nævne et godt eksempel. Ellers er det ikke nødvendigvis positivt!

Skal blive bedre til at markere i timen = Enten en fuldstændig usynlig elev. som går i et med vægfarven, eller også er eleven totalt mig-mig-mig fokuseret og kan umuligt tilsidesætte sit behov for at blive set og hørt. Det kan være et hint om, at forældrene skal prøve at lære barnet, at de kan føre en voksensamtale uden afbrydelser og ikke behøve rose en 13-årig for at tage sko på selv.  

Går ofte på toilet i timen = Barnet går og kommer totalt random.

Kommer ofte for sent = Lærerne forventer ikke at se eleven før efter, at introduktionen er givet, og nu skal hun starte forfra. Og det er hun træt af.  

Afleverer for sent = De skal jo lære at overholde en aftale, selv om læreren ikke får rettet opgaverne før om laaang tid!

Der er sket fremskridt = Det går bedre, men siger jo ingenting om det nuværende niveau. Måske er barnet nu oppe på 02.

Under middel = Forældrene kan godt droppe drømmen om en studenterhue, hvis ikke der sker seriøse fremskridt.  

Er meget glad for sin mobiltelefon = Mor skal lade være med at sms'se om ligegyldigheder. Få så klippet den navlestreng! Knægten finder såmænd nok nøglen på det hemmelige sted og plyndrer køleskabet uanset hvad.

Er kommet lidt bagud = Barnet er ikke i stand til at følge med i undervisningen, og er nu håbløst fortabt.

Er god til at fortælle om sine oplevelser til morgensamling = uha uha uha. Hvad kan barnet dog have afsløret? Shit! Det kræver en seriøs samtale derhjemme.

Mangler empati overfor sine kammerater = Læreren er simpelthen grundig træt af dårlig opførsel og overvejer at få lavet en udredning med sigte på specialklasse. Og det kan kun gå for langsomt! 

Uheldige kammerater = Drengen er på vej ind i et kriminelt miljø, men er ikke spor bedre end de andre.

Uheldig omgangstone = Barnet er flabet, især overfor læreren. Kunne vi bede om lidt opdragelse, tak.

Eleven er bedst til … = Der er noget, som barnet er virkelig dårlig til, men lad os nu fokusere på noget, som faktisk fungerer.

Eleven er meget optaget af de kreative fag = Barnet er udpræget praktisk begavet. Det er ikke nødvendigvis ment som en ros.

Vær så artig. Hvis du ligesom jeg halter bagefter med de sidste elevplaner, kan du nu skrive dem foran fjernsynet og nyde din nattesøvn i sikker forvisning om, at sandheden er så tilpas velcamoufleret, at det ikke giver problemer til samtalerne. 

Du kan også gøre som min kære ex-kollega. Han havde en tolk med sig, og tolken oversatte en meget, meget lang forklaring med fem ord, som tilsyneladende rystede forældrene voldsomt. Min kollega spurgte efterfølgende, hvad tolken havde sagt. Han var sprunget udenomssnakken over og havde fortalt forældrene, at hvis ikke deres søn tog sig sammen, så kom politiet og hentede ham! Sådan. Svesken på disken, og alle kan forstå budskabet!