Debat

Man får svagere læsere, når skolebibliotekerne underprioriteres

Resultatet for de nye nationale test i 2018/19 er netop udkommet, og det resultat er nedslående. De danske skolelever er generelt blevet dårligere til at læse. Kunne det have noget at gøre med, at landets pædagogiske læringscentre underprioriteres eller nedlægges?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skolebibliotekerne også kaldet pædagogiske læringscentre (PLC) har en central rolle, og den er først og fremmest at skabe læselyst hos danske skoleelever. Den læselyst danner grobund for et højere læse fagligt niveau, men det bliver sværere og sværere når PLC'erne nedprioriteres. For der skæres ikke længere bare ind til benet, der skæres i benet, når det kommer til prioriteringen og finansieringen af skolernes PLC'er i langt størstedelen af landets kommuner. Der bliver afsat færre ressourcer, færre bøger, og færre timer til personalet der bemander PLC'erne. Nogle kommuner vælger ligefrem at lukke eller sammenlægge skolebiblioteker og folkebiblioteker, for at kunne få økonomien til at hænge sammen. Og når digitaliseringen så samtidig vinder mere indpas, og eleverne læser langt mere fra en skærm end tidligere, så kommer det ikke som en overraskelse at danske elever bliver svagere til at læse.

Derfor appellerer vi, i Kommunernes Forening for Pædagogiske Læringscentre, til at kommunernes politikere og skolelederne opprioriterer området, for igen at få styrket elevernes læselyst og få stærke læsere på landets skoler.

Af: Klaus Svensson, Næstformand i Kommunernes Forening for Pædagogiske Læringscentre

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget