Blog
0   26

Deform reform

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Eleverne skal blive bedre til at læse, men de skal altså også blive bedre til matematik.

Skolen er rigtig meget mere end læsning. Skolen er også matematik. Skolen er også resten af fagrækken. Skolen skal skabe hele mennesker. Og selvfølgelig skal eleverne lære at læse i skolen.

Eleverne skal blive så dygtige de kan - fik vi at vide. Selvfølgelig skal de det, det har vi altid arbejdet efter. Nu kan vi se resultaterne af reformen, og det er da virkeligt deprimerende. Planen holdt ikke. Der blev sparet en masse penge, som vupti forsvandt. Læreren fik alt for mange undervisningstimer, og ringe tid og mulighed for ordentlig forberedelse. Der er blevet leveret undervisning efter reformen, der ikke har givet de resultater, som man forventede. Hvem er skyld mon det så er?

Jeg ser dagligt elever, der er trætte af lange skoledage. Eleverne der hygger sig i skolen, men jeg savner de faglige ambitioner fra flere elever. Jeg savner flere elever, der brænder for at lære matematik. Jeg har superdygtige elever, der kaster sig over opgaverne, og løser dem hurtigt og effektivt. De har en klar strategi, når de angriber en opgave. De går efter en løsning og er ikke bange for at fejle undervejs. De argumenterer for deres løsninger, og er glade og tilfredse, når de er kommet i mål. De kaster sig ud i GeoGebra, CAS og Excel og glædes ved programmerne. De er vant til at lykkes. De skal nok klare sig. Men de elever, der bare har fået for meget skole, for meget faglig bjergbestigning, en uoverkommelig hverdag, de trives ikke i et fag som matematik. Det kræver simpelthen overskud at trives i matematiktimerne, og det er ikke det hverdagen efter reformen tilbyder hverken eleverne eller lærerne.

Hvor længe skal vi finde os i en deform reform?

Artiklen fortsætter under banneret

Men det undrer mig overhovedet ikke, at det går skidt med læsningen. Lyst til læsning skal formidles og det skal præsenteres for eleverne. Til det formål har man brug for et skolebibliotek eller hvad man nu kalder det efterhånden. Men det er blevet en trend at nedlægge skolebibliotekerne/PLC. Og så er det også nødvendigt at matematikresultaterne bliver bedre.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.878 andre er allerede tilmeldt