På den nye kandidatuddannelse vil undervisningen blive varetaget af forskere og foregå på universiteter og professionshøjskoler.

Ny kandidatuddannelse til naturfagslærere

Fra september 2020 kan lærere i den naturvidenskabelige faggruppe læse videre til en kandidat i Stem-undervisning. Ideen er en del af den nationale naturfagsstrategi og foregår ved e-læring, praksis og vejledning på egen skole samt undervisningsdage i Odense.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Tanken er at uddanne fremtidens lokale eller kommunale resursepersoner inden for Stem-undervisning (Science, Technology, Engineering and Matematics), så de kan være med til at styrke vedkommende og tværfaglig undervisning inden for den naturvidenskabelige fagrække i grundskolen", siger Jan Alexis Nielsen, der er studieleder på den nye uddannelse og lektor på Institut for Naturfagenes Didaktik, hvor den nye uddannelse bliver forankret.

"Undervisningen er ikke kun boglig. Du skal som studerende også agere ude i praksis undervejs i alle kurser. På den måde er der meget aktionslæring i uddannelsen", siger han.

Jan Alexis Nielsen fremhæver, at man som fysik/kemilærer eller matematiklærer, der læser kandidatuddannelsen, vil blive bedre både til undervisning i egne fag men også til at lade faget indgå i tværfaglige forløb.

Kandidatuddannelsen er et samarbejde mellem universiteterne KU, SDU, AAU, AU, RUC og de seks professionshøjskoler. Den er et led i den nationale naturfagsstrategi, der blev præsenteret i marts 2018.

Regeringen: Talentforløb og kandidatuddannelse skal løfte naturfag

Som fuldtidsstudie vil uddannelsen tage to år, men det er også muligt at tage uddannelsen, mens man arbejder. Som erhvervskandidatuddannelse vil den for eksempel tage fire år, fortæller Jan Alexis Nielsen.

Undervisningen skal varetages af naturfags-, matematik- og ingeniørdidaktiske forskere og undervisere.

Kursusmålene er opstillet, og man er nu i gang med at udvikle selve undervisningen. Hvert kursus får sin egen gruppe af undervisere. Om kort tid vil man kunne læse mere på uddannelsens hjemmeside på science.ku.dk.

Teori, praksis og studiegrupper

Undervisningen foregår som online forelæsninger og med workshops på 1-2 hele undervisningsdage hver anden uge i Odense. Teorien vil kunne afprøves i undervisningspraksis på egen skole eller på en skole i ens eget lokalområde. Så uddannelsen henvender sig til hele landet. Undervejs vil man deltage i studiegrupper med tilknyttede vejledere i ens geografiske nærområde.

Et fælles sciencefag fik ikke plads i ny naturfagsstrategi

Jan Alexis Nielsen siger, at man jo ikke kender antallet af interesserede det første år, men at de håber på mellem 30 og 60 tilmeldte i september 2020.

"Uddannelsen henvender sig til lærere og til naturfagskoordinatorer i kommunerne. Det er oplagt, at en naturfagskoordinator tager uddannelsen og derved kan være et fagligt fyrtårn i kommunen. Og uanset om du bor i Frederikshavn eller i Solrød, er det muligt at tage uddannelsen".

Uddannelsen har tre ben: det fagfaglige, det fagdidaktiske og det undervisningspraktiske. For eksempel vil samfundsmæssige problemstillinger vil være oplagte at beskæftige sig med tværfagligt.