Formand for børnehaveklasselederne Pia Jessen glæder sig over at forskellen mellem læreres og børnehaveklasselederes antal af undervisningstimer mindskes.

Stadig forskel på læreres og børnehaveklasselederes arbejdsvilkår

Historisk set har børnehaveklasselederne undervist flere timer end lærerne, men opgaverne bliver mere og mere ens. En ny opgørelse viser, at 19 kommuner i år har samme undervisningsmaximum for lærere og børnehaveklasseledere. I 23 kommuner er der stadig forskel. Men forskellen er mindsket, siger DLF.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad er grænsen for, hvor meget børnehaveklasseleder maksimalt kan undervise? Det spørgsmål har 42 kommuner faktisk taget stilling til i deres lokale arbejdstidsaftale. Og selv om der stadig er flest steder, hvor børnehaveklasselederens undervisningsmaksimum er større end lærernes, så er 19 kommuner og kredse blevet enige om, at maksimum for lærere og børnehaveklasseledere skal være det samme. Det glæder formand for DLF's overenskomstudvalg Gordon Ørskov Madsen: 

"Historisk set har børnehaveklasseledernes opgave været anderledes end lærernes, også i forhold til folkeskoleloven. Men vi kan konstatere, at børnehaveklasseledernes og lærernes opgaver bliver mere og mere ens. Det er der mange kredse, der tager konsekvensen af, så de enten laver et ens undervisningsmaksimum for de to grupper eller tilnærmer børnehaveklasseledernes max til lærernes", siger Gordon Ørskov Madsen.

Det er Danmarks Lærerforening, der i løbet af sommeren har kortlagt de lokale arbejdstidsaftaler, som er indgået mellem kredse og kommuner. I skoleåret 2019/20 er der indgået lokalaftaler i 81 af landets 98 kommuner. I den centrale overenskomst fra 2005 var der afsat 375 timer om året til individuel tid til alle lærere, mens der kun var afsat 320 timer til børnehaveklasseledere. 

Ny tendens

Gordon Ørskov Madsen fortæller, at han ser en tendens til, at der i aftalerne bliver færre timer, der adskiller lærere og børnehaveklasseledere i de aftaler, der er indgået. 

Formand for børnehaveklasselederne Pia Jessen glæder sig over udviklingen. Hun håber, at tendensen vil brede sig.

"Det er svært at argumentere for, at vi ikke skal have det samme undervisningstimetal som lærerne. Der er brug for tid til forberedelse, så vi får gjort børn og forældre skoleklar", siger Pia Jessen.

Mange børnehaveklasseledere har meget undervisning

I ni kommuner har lærerne et maksimum på over 800 årlige undervisningstimer. Mens 24 af kommunerne har et undervisningsmaksimum på over 800 timer for børnehaveklasselærere. Ingen kommuner har over 800 undervisningstimer som maksimum for lærere. Hele ti kommuner har et undervisningsmaksimum for børnehaveklasseledere som er 840 timer om året.

Pia Jessen ønsker, at flere kommuner begynder at skabe mere ensartede vilkår for lærere og børnehaveklasseledere.

"Vi har typisk ligget over lærerne. På det tidspunkt, hvor børnehaveklassen er blevet obligatorisk er det mærkeligt, at man ikke indtænker os på samme måde som lærerne. Vi har fælles mål, vi er forpligtet til at opfylde folkeskoleloven. Der foregår meget samarbejde med vores lærerkollegaer. Det er svært at sige, hvorfor vi ikke skal have samme undervisningstimetal", siger Pia Jessen og fortæller, at hun ofte hører som argument, at børnehaveklasselederne ikke retter stile.

"Til gengæld har vi meget brobygningsarbejde, og så har vi en meget stor inklusionsopgave. Der er mange børn, der starter med at skulle udredes hos os og der er mange børn, som skal tages særlig hånd om".