Blog
0   9

Rutiner og anvisninger

Abonner på nyt om Specialpædagogik i praksis i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Det at justere løbende hele tiden i en specialklasse, gør at du kan undgå de helt store konflikter.

At være foran som jeg skrev i mit sidste indlæg gælder også morgenrunder og rutiner i klassen. Du bliver nødt til at give små anvisninger hele tiden. De små anvisninger du giver stille og roligt sikrer du at tingene kan eskalere til en mulig konflikt. Anvisningerne kan være ”Skru ned for den telefon”, ”tag headset på”, ”find noget at dimse med der ikke larmer” osv. Små henvisninger til eleverne for at undgå at den morgenuro der er i klassen eskalerer. Vi ved at mange af børnene er støjsensitive, så skru ned for sansestimuli med anvisninger.

For de smitter hinanden de unge mennesker. Mange gange tidligere har jeg stået med en konflikt, som er eskaleret af ganske små ting. Men mange små ting i rækkefølge. Jeg har så ikke kunnet forstå de tinge blev til så stor en konflikt. Men det er de mange bækkes princip der virker her. Det en lille stressfaktor, plus en mere og så en, til gør at man til sidst eksploderer som elev. Og det skal man som lærer eller pædagog være på forkant med. Det er stress sårbarhedsmodellen, som jeg var inde på tidligere, der forklarer denne mekanisme.

Artiklen fortsætter under banneret


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.190 andre er allerede tilmeldt