Blog
0   9

Hvordan får man succes som engelsklærer?

Abonner på nyt om Folkeskolens engelskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Er de nyudklækkede engelsklærere dygtige nok til engelsk? Ikke hvis man spørger censorerne på læreruddannelsen. Men er der ligefrem grund til at udtrykke ’ganske stor bekymring’, som det står beskrevet i censorrapporten? Nej, ikke hvis man spørger mig.

Foto (privat): Hvis du er engelsklærer og ikke kender til de falske komparativer, så fortvivl ej. De kan nemlig slås op. Her er det Gyldendals "The Grammar" §118. 

D. 29. oktober kunne man her på folkeskolen.dk læse, at de kommende engelsklærere ifølge censorerne på læreruddannelsen ikke er stærke nok i deres engelske sprog. I årets censorrapport blev der konkluderet, at nok er de kommende sproglærere dygtige rent didaktisk, men at der er grund til at udtrykke ’ganske stor bekymring’, når det kommer til deres sproglige egenfærdigheder.

Om jeg synes, at det er problematisk? Ja! Man får ikke mig til at sige, at det ikke betyder noget, at man som kommende sproglærer ikke mestrer det sprog, man skal undervise i, på et højt nok niveau. Selvfølgelig gør det dét. Men det er ikke altafgørende for, om du lykkes som lærer.

Undersøgelse: Hvad er en god (engelsk)lærer?

Artiklen fortsætter under banneret

For nøjagtig to år siden lavede jeg min egen lille undersøgelse blandt mine daværende elever i 8. klasse. Jeg var nysgerrig på, om det er personlige eller faglige egenskaber, der vægter højst hos eleverne, når de skal beskrive ’den gode lærer’.  Der var ingen tvivl hos mine elever: Personligheden er mere afgørende end fagligheden. Læs selv mit indlæg med undersøgelsen her.

Sprogligt højt niveau er ikke (alt)afgørende for, om du lykkes som lærer

Selvom min egen lille undersøgelse hverken er repræsentativ eller baserer sig på videnskabelige data, så er den alligevel tankevækkende. Mine 22 elever i 8. klasse vidste godt, hvad der virkede. En lærer, der mestrer engelsk på et højt niveau, er ikke nødvendigvis(!) en god lærer. Men en engageret lærer, der med indlevelse, empati, forståelse og tålmodighed – tilsat en god portion selvironi og humor – formår at gøre sin undervisning spændende og vedkommende for sine elever, se – dét er en god lærer. Så gør det ikke så meget, at man ikke kender reglerne for oversættelsen af falske komparativer (eller ikke kan stave til 'superior'). Det kan man nemlig slå op.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Engelsknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Sproglærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.605 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
316 andre er allerede tilmeldt