Podcast: Teknologiforståelse – det nye fag på skemaet

En ny forsøgsordning skal føre frem til teknologiforståelse som et obligatorisk fag i folkeskolen, der skal være med til at danne eleverne. Hør en lærer og en lektor i medievidenskab fortælle om faget.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et nyt fag har lagt sig mellem matematik og billedkunst på skoleskemaet. Teknologiforståelse, der de næste tre år skal testes af danske folkeskoleklasser, skal blandt andet lære elever om kodning af robotter og principper bag teknologi. Forsøget bliver testet på tværs af alle folkeskolens klassetrin. 

Da Undervisningsministeriet i 2018 lancerede planen om teknologiforståelse som obligatorisk fag på skemaet i folkeskolen, var mange skoler interesserede i at tage del i det tre år lange forsøg.

143 skoler søgte om at være med, og i oktober 2018 blev 46 skoler fordelt på 32 kommuner valgt til at tage del i projektet. En af de skoler, der kom med i forsøget, er Østervangskolen i Hadsten.

Anne Ørskov, der underviser i teknologiforståelse på Østervangskolen, lægger et stort fokus på, at faget er med til at danne eleverne.

Det er Jesper Tække, der er lektor i medievidenskab på Aarhus Universitet, enig i. Han har forsket meget på området og understreger, at det er en nødvendighed, at man allerede har fokus på teknologiforståelse i folkeskolens laveste klassetrin.  

Hør hvad Anne Ørskov og Jesper Tække har at sige om teknologiforståelse som fag i folkeskolen herunder: