Blog
0   11

Projektopgaven: Fokus på praksisfaglighed højner niveauet i produktet

Abonner på nyt om Folkeskolens danskrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

I sidste uge havde min 9. klasse projektopgave. Den har jeg efterhånden været vejleder på mange gange, men i år var der især én ting, som faldt mig i øjnene. I opgavens produkt fandt eleverne virkelig deres kreative kompetencer frem.

Foto: Privat/Trine Hemmer-Hansen

 

I disse år er der indgået politiske aftaler om at styrke praksisfagligheden i folkeskolen.

Jeg er fortaler for den aftale. Idéen om at eleverne møder flere praksisfag, ser jeg kun som en fordel.

Artiklen fortsætter under banneret

Med de nuværende længere skoledage er det at styrke det praksisnære en kærkommen variation på en akademiseret glidebane, der var i gang med skøjte sig selv tilbage til start.

Produkterne fra mine elever i år var virkelig af høj kvalitet. Jeg håber, at de næste år vil bringe det samme niveau. En grund til forhåbningerne er, at man igen fra politisk side vælger af opgradere på det praktisk/musiske. Det er et valg, der ganske sikkert vil have afsmittende effekt på prioriteringen af produktet i projektopgaven. For når vi italesætter og værdilader vigtigheden af det praktiske på lige fod med det boglige, så er vi i gang med at vende en kultur, som den danske folkeskole ellers var på vej imod.

 

Produkter som inspiration

Produkterne i år var af en sådan variation, at de fremover vil stå som inspiration for kommende hold. Der var alt fra malerier, collager, podcasts, speed-paint videoer med voiceover osv. Det var et overflødighedshorn af afarter indenfor produktgenren.

Med det nye og bedre narrativ omkring de kreative, praktiske og musiske elementer i folkeskolens arbejde ser jeg store muligheder for, at projektopgaven vil løfte sig i niveau de næste år.

Mine elever valgte i år at prioritere produktet højt – nogle endda næsten for meget. Andre år har produktet for nogen været en ubehagelig skal-opgave, som blev lavet i sidste øjeblik.

Jeg har i år noteret mig, at mine elever virkelig har haft lyst til produktdelen, og det glæder mig.

De kommende år vil forhåbentlig bringe niveauet til nye højder.

 

Her er link til emu.dk, som har en masse eksempler på produkter til projektopgaven:

emu.dk/grundskole/dansk/projektopgaven/produkt


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.104 andre er allerede tilmeldt