Blog
0   3

Den fælles prøve i naturfagene har fået justeret bekendtgørelse og vejledning

Abonner på nyt om Astra-bloggen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

I forbindelse med den fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi byder den nye prøvebekendtgørelse og tilhørende prøvevejledning på en række præciseringer, nogle få udeladelser og et par tilføjelser.

Nyt i prøvebekendtgørelsen

Der er to vigtige præciseringer i prøvebekendtgørelsen, som er værd for naturfagsteamet at være opmærksom på i planlægningen af forløbet fra lodtrækningen og frem til selve prøven:

  • Eleverne skal have mulighed for løbende vejledning fra lærere i alle tre fag (stk. 4.6)
  • Alle tre fags lærere skal godkende problemstillinger og arbejdsspørgsmål (stk. 4.7).

Der er også en vigtig justering, som har praktisk indflydelse på selve prøveafviklingen:

  • Et eller flere uddybende spørgsmål skal stilles under prøven (stk. 4.8).

Endelig er selve vurderingskriterierne blevet justeret, så der nu er ét overordnet kriterie, som udtrykker, hvad eleverne prøves i, og seks kriterier, der uddyber, hvad der under de forskellige områder, eleverne skal bedømmes indenfor (stk. 4.14). De væsentligste ændringer er:

Artiklen fortsætter under banneret

  • I forbindelse med elevernes naturfaglige undersøgelser afløser ordet ‘designe’ det tidligere ‘tilrettelægge’ og er således i bedre tråd med kompetencemålet for undersøgelse.
  • Den nye formulering “Kan anvende, vurdere og udvikle modeller i sammenhæng med undersøgelser og perspektiver” gør koblingen til kompetencemålet for modellering tydeligere.

Yderligere er elevernes argumentation og brug af fagterminologi blevet adskilt i to separate punkter - formentlig for overskuelighedens skyld. Og endelig er den tidligere måske lidt kryptiske afslutning “i forhold til den selvvalgte naturfaglige problemstilling” blevet fjernet fra det punkt, der handler om at anvise og begrunde relevante handlemuligheder.

Alt i alt fremstår selve vurderingskriterierne sprogligt og indholdsmæssigt skarpere, og en række ofte misforståede og omdiskuterede forhold er klarlagt: Ja, der skal stilles uddybende spørgsmål under prøven. Ja, alle tre fags lærere skal spille en rolle i vejledning og godkendelse af problemstillinger og arbejdsspørgsmål. Og ja, eleverne skal have mulighed for denne vejledning løbende.

Nyt i prøvevejledningen

De nye formuleringer i selve bekendtgørelsen følges til dørs i prøvevejledningen, der som en service på side 1 tydeliggør, hvad de væsentligste justeringer handler om. 

Det kan være værd at lægge mærke til, at:

  • Der er kommet et antal normalsider - nemlig 50 til 70 - som det omfang, opgivelserne bør have pr. fællesfagligt fokusområde. Læs mere om Opgivelser på side 9-11 i prøvevejledningen.
  • Der slås et slag for vejledningen af eleverne løbende undervejs fra lodtrækningen og frem. Se præciseringerne om Vejledning af elever på side 11-12.
  • De uddybende spørgsmål, der skal stilles under prøven, bør stilles i den første halvdel af prøven, så eleverne har god tid til at tænke sig om og får chance for at vise deres kompetence. Se Uddybende spørgsmål på side 16-19.

De justerede vurderingskriterier har resulteret i en gennemskrivning af den vejledende karakterbeskrivelse, så den forhåbentlig i højere grad kan guide lærere og censorer i prøvesituationen. Dette ses på side 30-31.

Læs mere mens vi venter

Således er der idéer til, hvad der kan vendes i fagteamet, hvad angår den praktisk mundtlige prøve, mens vi venter på, at der også lander en prøvevejledningen til de digitale, selvrettende prøver:


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.375 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen