Debat

Arbejdstidsaftalen kommer først

Lars Holmboe, Vejle Lærerkreds > kreds 113

Publiceret

1.-SUPPLEANT:

Hanne Mols Pedersen

6040 Egtved

Kreds 113

2.-SUPPLEANT:

Mette Kirkkjær Hoeg

7300 Jelling

Kreds 113

Stillere & kreds:

Trine Fyn Rafaelsen 113 • Thomas Steen Rasmussen 113 • JohannesVestergaard Melchiorsen 113 • Rikke Marie Vagn-Hansen 113 • SørenBalle Rasmussen 113 • Kristian Rosendal Hansen 113 • Anne MetteMoesgård Christensen 113 • Karen Vinge Pedersen 113 • Dea GramFrandsen 113 • Maria Størup 113 • Heidi Mølgaard 113 • BirtheMandrup Therkelsen 113 • Annisette Damkjær 113 • Marianne Lindbjerg113 • Malene Ferslev Lahn 113 • Bettina Pia Aagaard Pedersen 113 •Birgitte Haaning Sigh 113 • Anni Garsdal 113 • Henrik Skotte Jensen113 • Lars Kristian Andersen 113 • Birgit Heikendorff Emmery 113 •Trier Møldrup Sørensen 113 • Trine Lehd 113 • Catherine Walker 113• Anette Damgård Petersen 113 • Mark Hemmingsen 113 • Lars Lahn 113• Kristina Kristensen 143 • Bodil Grove Christensen 121

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Højt over alle de ting, et hovedstyrelsesvalg kan handle om, tårner kampen for en central arbejdstidsaftale sig op. Den indsigt, jeg har opnået som medlem af lærerkommissionen, ikke mindst på vores skolebesøg, vil jeg meget gerne tage med ind i hjertet af Danmarks Lærerforening som medlem af hovedstyrelsen, og det hårde arbejde, jeg allerede er i fuld gang med, er ikke færdigt, før en central arbejdstidsaftale er i hus.

Noget af det værste, man kan byde os lærere, er at give os ansvaret for elever, vi ved har særligt brug for os, uden at give os mulighederne for at gøre noget for dem. Desværre opleves inklusionen sådan for alt for mange lærere i dag. Forskning viser, at to uddannede lærere, hvoraf den ene har specialpædagogiske kompetencer, er vejen frem, hvis inklusionen skal lykkes. Det er værd for DLF at arbejde for.

Regeringen har bebudet nye nationale test. De hidtidige har været upålidelige, tidskrævende og elendige didaktiske redskaber. Desuden bidrager de uhensigtsmæssigt til en usund præstationskultur i folkeskolen. Derfor er det vigtigt, at de nye test, der måtte komme, bliver udformet, så de først og fremmest har en didaktisk værdi for læreren.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Vi skal vriste os fri fra det formålsløse dokumentationstyranni. Bureaukratiske øvelser som elevplaner og målstyret undervisning må ikke stå i vejen for skolens fokus på sit formål. Disse ting skal give mening.

Fiduser gennemsyrer skolen i form af både »drengeakademier«,

præmiepuljer og ikke mindst en endeløs strøm af projekter. I stedet er det det lange seje træk, der skal til. Kampen mod lette løsninger, hurtige projekter og skolepolitiske genveje vil jeg gerne stille mig i front for!