C.A. Lorentzens maleri af det engelske bombardement af København i 1807 er et af udstillingens hovedværker

Statens Museum for Kunst sætter fokus på guldalderen

Københavns bombardement i 1807 og den 2. slesvigske krig i 1864. Det er de to tidsmæssige yderpunkter i den periode, Statens Museum for Kunst inviterer udskolingslærere til arbejde med i sammenhæng med en stor guldalder-udstilling.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Frem til den 8. december løber udstillingen 'Dansk guldalder - Verdenskunst mellem to katastrofer' af stablen på Statens Museum for Kunst i København. Der er tale om den største udstilling om den danske guldalder nogensinde.

Om formiddagen er der en række dialog- og øvelsesbaserede undervisningsforløb målrettet folkeskolens historie- og billedkunstundervisning.

Undervisningsforløbet på museet består af samtaler om udvalgte værker, miniforedrag og performative opgaver, eleverne selv skal løse.

På jagt efter inspiration blandt engle og tissende babyer

Temaerne er blandt andet familieliv og Københavns rolle i perioden, hvor der trækkes tråde til, hvordan de samme temaer påvirker vores liv i dag.

Desuden har museet udarbejdet et såkaldt samtalekit, man som lærer kan bruge til at arbejde med guldalderen i sin undervisning.

Det består af 40 kort, der har fokus på, hvad man i dag kan lære af opblomstringen i kunst, dannelse og demokrati i første halvdel af 1800-tallet.

Perioden blev blandt andet tegnet af H.C. Andersen, C.W. Eckersberg, Bertel Thorvaldsen, Søren Kierkegaard og H.C. Ørsted.

Endelig har Statens Museum for Kunst udarbejdet en podcast, hvor radio- og dokumentarprocucent Helle Solvang giver en 17 minutter lang lynindføring i guldalderen.