Blog
0   7

SeSam Pilot projektet er i gang!

Abonner på nyt om De store linjer i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Forestil dig at have en interesseret kollega fra læreruddannelsen til at drøfte din undervisning med! Hvordan det fungerer, undersøges af 16 lærere og 6 læreruddannere i samarbejde.

Billede: SeSam-CLASS workshop – videoudstyr afprøves og aftaler laves. (fra højre: Marianne Juul Jensen, Klaus Rasmussen, Birgitte Kargaard Lytken, Signe Malm, Mette Thaae Vest, Sidsel Katrine Petersen)

Så er der kommet gang i pilotundersøgelsen af SeSam-CLASS og SeSam-LS, der er to bud på hvordan lærere og læreruddannere kan profitere af hinandens perspektiv på matematikundervisningen i skolen. Fælles for de to bud er, at man ser sammen på undervisningen optaget på video.

Og ja: det har allerede givet lidt bøvl at skulle udveksle de videoer, men det er også det en pilotundersøgelse er til for at få styr på!

Et centralt element i SeSam-CLASS er at undervisningen ”scores” efter et amerikansk system, som undervisningen så drøftes ud fra, hvilket er uvant i dansk skolekultur. Derfor gør lærere og læreruddannere meget for at nærme sig fælles forståelser af hvilke handlinger og normer der tillægges positiv betydning i klasserummet. Og ikke mindst hvordan det italesættes!

Artiklen fortsætter under banneret

Centralt i SeSam-LS, der bruger elementer fra japansk lektionsstudie kultur, er udarbejdelsen af en lille skriftlig lektionsplan. Dette er også lidt uvant i DK; dels at tage sig tid, endsige at have lidt tid til at gennemtænke, og nedskrive, blot en enkelt lektion.  Det har derfor været væsentligt at komme nærmere hvordan dette gøres på en overskuelig og tidsøkonomisk måde.

Og ja: Der blev grint godt af mit første forslag til en kort lektionsplan på workshoppen, som nok var lidt urealistisk!

I SeSam-CLASS arbejder: Julie Q. Dyring (Ordrup Skole); Annette Østergaard og Mette Hoening (Skanderup-Hjarup Forbundsskole); Lasse Hollen Nielsen(Klostermarksskolen, Roskilde); Mette Traa Vest (Sakskøbing Skole); Birgitte Kargaard Lytken og Marianne Juul Jensen (Hillerødholmsskolen); sammen med Signe Malm og Sidsel Katrine Pedersen fra læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole.

I SeSam-LS arbejder:  Ken Thyssen, Jeanette Schmidt og Majbritt Baraket (Jægerspris Skole); Sanne Lindegaard, Casper Plambech, Peter Bærenholdt, Jeanne Naur (Hillerød Vest Skolen); Helene Bjørn Kjær og Lasse Quist (Trekronerskolen); sammen med Julie Færch og Peter Stege Havsager

SeSam Pilot Projektet støttes af TrygFonden, og løber over dette skoleår, hvorefter det påtænkes at lave et landsdækkende forsøg sammen med mange flere lærere.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.475 andre er allerede tilmeldt

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.028 andre er allerede tilmeldt