Debat

Ud af andedammen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den nyeste internationale læseundersøgelse viser, at konklusionen i Jan Mejdings rapport 'Den grimme ælling og svanerne' (august 1994) overhovedet ikke holder. Konklusionen var allerede i 1994 et historisk falsum, idet der overhovedet ikke var data, der kunne underbygge den påståede udviklingsteori, og med OECD's Pisa-undersøgelse er Jan Mejdings udviklingsteori en død and.

Undervisningsministeriet havde til brug ved Pisa-pressemødet den 4. december 2001 fremlagt en matematisk figur, der mere end mange ord forklarer, at Finland er det land, vi har brug for at forske nøjere i. Figuren viser, at i alle de nordiske lande klarer elever fra 'hjem med bogreol' sig forholdsvis godt i læsning. Men figuren viser også, at læseniveauet (gennemsnitlig) hos danske unge med veluddannede forældre svarer til læseniveauet (gennemsnitlig) hos finske unge med forældre med syv års skolegang.

Danskfagets udvikling er blevet hæmmet af syv års hængedynd. Det er de tusind søers land, der kan bringe os ud af andedammen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Birgitte Borgen Marcussen

Gentofte