Debat

Plat lederartikel

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Så kender vi den igen, tonen i Folkeskolen, fra sidst vi havde en borgerlig regering (Folkeskolens leder i nummer 49). Tommelfingeren bevidstløst nedad, uanset hvad den ny regering foreslår. Hvor plat at drage medieopblæste småsager som hastighedsgrænser og salmebøger frem i en debat om skolens forhold.

Angående bladets bekymring for, hvor de manglende tre-fire milliarder skal hentes: En del skaffes nok, når den for alle parter ødelæggende modersmålsundervisning ophører. Jævnfør resultaterne fra Californien, hvor modersmålsundervisningen blev fjernet i 1998. De viser, at de tosprogede børn klarer sig bedre nu, end da de modtog modersmålsundervisning. Det kunne jo også være, at nogle af midlerne kom til veje, hvis vi fik en del i arbejde af de 50 procent af indvandrerne, som i dag lever af offentlig forsørgelse. 38 procent af landets sociale ydelser går til indvandrerne.

Søren Storm

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Kerteminde

Svar

Jeg er enig i, at det vil være godt, hvis flere indvandrere kommer i arbejde. Det er den bedste måde at blive integreret på.

Allerede sidste efterår dokumenterede Folkeskolen(i nummer 42) at de Californiske tal ikke holder. Og tirsdag den 4. december kunne man på www.folkeskolen.dk læse, at professor Kenji Hakuta fra Stanford University, hvis forskning Venstre henviser til, afviser partiets konklusioner. Han går ind for modersmålsundervisning.

Thorkild Thejsen

ansvarshavende chefredaktør