Rift om lederjob

Mange faggrupper står på spring til job som administrativ leder i folkeskolen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Revisorer, jurister, bankfolk, merkonomer, bibliotekarer, arkitekter, kontorfuldmægtige og lærere med erfaringer fra det private erhvervsliv.

Det er blot nogle af de faggrupper, der har lagt billet ind på nyoprettede stillinger som administrativ leder på fem skoler i Århus.

'Vi har fået ansøgninger fra både kvinder og mænd med en aldersspredning mellem 25 og 56 år. Nogle vil skifte spor efter et langt forløb i enten det private eller offentlige, andre vil have mere med mennesker at gøre, og andre igen ser jobbet som et springbræt til en lederkarriere i det offentlige', siger skoleleder Thorkild Ørum fra Tilst Skole.

Stillingerne er et led i et forsøg med en ny ledelsesstruktur i Århus. Hver skole skal ledes af et team med en overordnet skoleleder, en pædagogisk leder, en leder for skolefritidsordningen og så den administrative leder. Han eller hun får ansvaret for skolens administration, IT, økonomi, tekniske funktioner og for ledelsen af de teknisk-administrative medarbejdere.

Fire af de fem skoler har valgt, hvem de vil ansætte, og her går spredningen fra ansøgerfeltet igen. Rundhøjskolen har ansat en merkonomuddannet HK'er med otte års ledelseserfaring fra Århus Kommune.

'Vi har brug for én, der kan fodre os med økonomiske analyser. Når vi for eksempel skal have en pædagogisk debat om vores lejrskoler, er det godt at vide, hvad forskellige modeller vil koste', siger skoleleder Mogens Toustrup.

Tilst Skole har ansat en bankuddannet, der er merkonom i regnskabsvæsen og har arbejdet i et IT-firma. Skoleleder Thorkild Ørum mener, at ansættelsen betyder, at han fremover får bedre tid til at blive inddraget i det, der sker i undervisningen og i skolefritidsordningen.

Parat til at køre langt

Katrinebjergskolen satser på en cand.merc. med erfaring fra det offentlige, mens Ellekærskolen som den eneste har ansat en lærer, Claus Arildskov. Han har været konstitueret viceskoleinspektør på skolen det seneste halve år og har blandt andet en halv HD, der er en diplomuddannelse for kommende erhvervsledere.

'Claus Arildskov har også videreuddannet sig inden for IT-branchen og har haft opgaver i det private erhvervsliv ved siden af sit job som lærer, så han er meget kvalificeret', siger skoleleder Nels Møller.

De fire skoler fik hver mellem 22 og 30 ansøgninger til jobbet, der aflønnes med en grundløn på omkring 300.000 kroner. Selv om nogle af ansøgerne kan være gengangere, tror Thorkild Ørum fra Tilst Skole ikke, at det drejer sig om ret mange.

'Vi fik en ansøgning helt fra Aalborg, mens flere bor 50-60 kilometer fra Århus. Det viser, at det er et job, mange gerne vil køre efter', siger han.

Katrinebjergskolen fik 27 ansøgninger, og det er flere, end skoleleder Kurt Kristensen er vant til.

'Da jeg søgte en viceskoleinspektør for et år siden, fik jeg 12 ansøgninger, men der står mange faggrupper på spring til et job i folkeskolen', konstaterer Kurt Kristensen.

Den femte skole med ny ledelsesstruktur er Beder Skole, der netop har haft sidste ansøgningsfrist til jobbet som administrativ leder.

Henrik Stanek er freelancejournalist