Det hele er misforstået, og lærerne er vippet af. De blev ikke inddraget i forbindelse med den nye skolereform. Det er et demokratisk problem, derfor har jeg taget fire år mere i Folketinget, lød det fra Marianne Jelved på Rød Scene på Bogforum i weekenden.

Jelved på Bogforum: Nedværdigende, at lærerne ikke har en overenskomst

Marianne Jelved lovede bod og bedring fra Rød Scene i Bella Center: Folkeskoleloven skal justeres, og læreruddannelsen laves om, og det skal ske i samarbejde med DLF. Og lærerne skal have en overenskomst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et chok fik Marianne Jelved, da hun vendte tilbage til skoleverdenen efter at have været kulturminister i Thorning-regeringen 2011-2015. Et opvågningschok. Det afslørende hun fra Rød Scene ved Bogforum i Bella Center i weekenden. De omkring 100 tilhørere spidsede ører.

Som nybagt undervisningsordfører havde hun skrevet et indlæg på sin nyoprettede blog på folkeskolen.dk om læringsmålstyring, fortalte hun. Et indlæg, der i stærke vendinger under overskriften "Læringsmålforstyrret undervisning" kritiserede læringsmålstyring for at være "metodetvang".

Blog: Læringsmålforstyrret undervisning 

Eftersom mange lærere og Danmarks Lærerforening var erklærede modstandere af den nyindførte læringsmålstyrede undervisning, havde Jelved vel forventet applaus fra de mange lærere, der læser på folkeskolen.dk - i stedet fik hun skældud i rå mænger. Hele 98 kommentarer i debattråden kom der fra vrede lærere, som harcelerede over Folketingets lovindgreb i lærerkonflikten, over skolereformen, der tvang lærerne til at løbe hurtigere, og over den læringsmålstyrede undervisning, som blev presset ned over metodefriheden. Og som harcelerede over Det Radikale Venstres medansvar for disse overgreb. som én skrev:

"Dit parti har ellers været bannerfører, for det morads vi er ude i nu. Al optakt til denne udvikling har været gennemsyret af en uvilje mod samarbejde med DLF eller lærerene. Jeg kunne skrive en del mere, men nu skal bitterheden jo ikke tage overhånd". Og en anden: "Du har sovet i timen, Marianne, tak fordi du vågner".

Wake-up-call

Wake-up-call'et dengang er siden blevet retningsgivende for den erfarne politiker, der som 76-årig just er blevet genvalgt til Folketinget. Det er gået op for hende, at politikerne har løsrevet sig fra faglige organisationer og foreninger af enhver slags - fra befolkningen og civilsamfundet, med andre ord.

Det er et skråplan, anførte Marianne Jelved. Netop det tillidsfulde samarbejde mellem politikere på den ene side og foreninger og faglige organisationer på den anden har været med til at gøre Danmark til et godt og velfungerende, velstående land, og Marianne Jelved har simpelthen dedikeret resten af sit politiske liv til at få de politiske beslutningsprocesser tilbage på rette spor, bekendtgjorde hun fra Rød Scene.

Marianne Jelved: Verdens vigtigste job 

Politisk selvransagelse

Anledningen til, at Marianne Jelved var på Rød Scene, var egentlig en bog af professor Lene Tanggaard, "Læringsglemsel", som er en kritik af læringsmålstyret undervisning. Professoren fortalte, at forskning viser, at didaktiske mål skal være klare og konkrete, hvis de skal virke, men Fælles Mål er det modsatte, nemlig abstrakte og uklare. Ordstyreren rettede nu øjnene mod politikeren og sagde:

"Marianne Jelved - hvorfor har politikerne ikke lavet nogle mere klare og konkrete mål?"

Og så kom det, fra Marianne Jelved, den politiske selvransagelse, i en lang forløsning:

"Det er ikke politikere, der sidder og laver læringsmål, det er embedsmændene… det lyder fuldstændig sindssygt barokt… efter jeg havde været minister, kommer jeg i sommeren '15 tilbage i Folketinget, og så bliver jeg skoleordfører. Og som skoleordfører prøver jeg at sætte mig ind i: hvad er det, de taler om - det her læringsmålstyret undervisning. Og så skriver jeg et indlæg til folkeskolen.dk, som jeg kalder 'Læringsmålforstyrret undervisning' - og jeg får en shitstorm fra 2.000 rasende lærere. Og så går det op for mig, at hele verden er af lave! Lærerne er tossede! De kan ikke finde ud af, hvad de skal! Det hele er forstyrret! De har ingen overenskomst! Det hele er misforstået, og lærerne er vippet af. De blev ikke inddraget i forbindelse med den nye skolereform. Det er et demokratisk problem, derfor har jeg taget fire år mere i Folketinget".

"Det er noget, der sker gradvist i vores samfund: de, der er involveret i lovgivningen, de bliver ikke længere hørt og inddraget. Det er ikke kun lærerne, det er alle mulige. Det er et demokratisk problem, vi må gøre noget ved", fortsatte Marianne Jelved.

"Nu har vi en ny regering, og så vil vi, der har en forståelse med regeringen, blandt andet Det Radikale Venstre, prøve at få dem til at inddrage de, der er berørt af nye reformer af folkeskolen - fordi vi er nødt til at lave nogle ændringer på det".

"Det, der er svært i Danmark, er, at vi ikke har en flertalsregering, og derfor er vi nødt til at samarbejde på kryds og tværs - det er en kunst, men jeg tror, der er en genklang; jeg tror, vi kan få åbnet nogle øjne".

"Vi - jeg - vil gøre rigtig meget for, at de organisationer, der repræsenterer folkeskolen, bliver inddraget. Og lærerne har faktisk lavet noget rigtig, rigtig godt noget igennem de sidste tre år - de har brugt tiden fornuftigt, de har laver et folkeskoleideal. De har arbejdet med: hvad er det for en folkeskole, vi har i Danmark, og det har samlet lærerne rigtig meget. Og hvis vi nu er i stand til at få overenskomsten til at fungere nogen lunde rimeligt, så lærerne kommer ud som en gruppe, der også har en overenskomst, ligesom andre faggrupper har, så kan vi måske komme videre på en god måde".

"Lærerne er de eneste, der ikke har en overenskomst, det er jo nedværdigende, i virkeligheden", sagde Marianne Jelved, der er cand.pæd. og tidligere lærer med dansk og historie som linjefag, og lænede sig tilbage i stolen.

Ny læreruddannelse

Udover en overenskomst og justeringer af folkeskoleloven er der også brug for en ny læreruddannelse, sagde Marianne Jelved videre. Hun annoncerede, at hun støtter den model, som Danmarks Lærerforening har foreslået, nemlig en femårig uddannelse, hvor det femte år tages som en overbygning, en slags efter- og videreuddannelse, som den unge lærer skal på, når han eller hun har gjort sig nogle praktiske erfaringer ude på en skole et antal år. Og først, når det femte studieår er afsluttet, er læreren færdiguddannet.

Marianne Jelved vil oven i hatten gøre, hvad hun kan for at få kommunerne til at give en hånd med med hensyn til en finansiering af praktikken, sagde hun:

"Vi skal have en ny læreruddannelse, og jeg vil sige, at den skal være på fire år plus ét år. Det dér 'plus ét' bør man have som en mulighed inden for de første fem år, efter man er blevet lærer - så man kan komme ud og komme i praktik hos en god lærer, som er praktiklærer, og så vende tilbage til uddannelsen".

"Og hvis vi er skrappe nok over for kommunerne, så kan vi tvinge kommunerne til at proppe nogle penge i det og uddanne folkeskolelærere til praktiklærere. Den model arbejder jeg for".

20 minutter var gået, og tilhørerne rejste sig fra skamlerne foran Rød Scene og defilerede ud i det tætpakkede og tumultariske udstillingsareal; enkelte skridtede hen mod politikeren og professoren for at udveksle et par ord med dem.