Folkeskolens leder:

En forandret Rikke

Underrubrik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

DR's tv har netop bragt to dokumentarprogrammer, hvor man fulgte en nyuddannet lærer et helt år.

Udsendelserne var fremragende, fordi de viste seerne, hvad det er, lærere kæmper med, og hvad det er, de mener, når de taler om urolige og umulige børn. Og de var fremragende, fordi de også fik antydet, hvad der skal til for at blive en god lærer.

Rikke havde haft mod til at lade et kamerahold følge arbejdet med 1.b fra første til sidste skoledag, og det, vi så, var både foruroligende, rørende og flot. Det fremgik, at skolens ledelse fra året i børnehaveklassen vidste, at det var en vanskelig klasse. Alligevel havde man sat to helt nye lærere til at klare den. Det knækkede ikke Rikke og hendes lige så uerfarne kollega, men det kunne det nemt have gjort. Heldigvis holdt lederen og viceinspektøren jævnlige møder med lærerteamet. Lederen kom også på besøg i klassen flere gange, så måske har man stillet skarpt på lærernes og elevernes udfordringer og problemer, men det fremgik ikke af udsendelserne. Det, tv-seerne så, var nogle forholdsvis overfladiske dagligstueudvekslinger og lidt ros til de unge frontkæmpere; supervision eller professionel rådgivning var det bestemt ikke, og det er der behov for til nye lærere. For en nyuddannet lærer er nemlig ikke færdiguddannet, det glemmes ofte. Uddannelsen skal give de studerende et fag-fagligt og et didaktisk fundament. I sammenhæng med faget praktik burde den også lade dem afprøve nogle redskaber fra det felt, som så usmukt kaldes 'Classroom Management': råd om, hvordan elever og lærere kan aftale og bruge regler om, hvordan man opfører sig sammen. Udsendelserne bør blive brugt på seminarierne som afsæt til den del af uddannelsen.

Men udsendelsernes helt store styrke er, at man får lov til at følge, hvordan Rikke ændrer sig i løbet af blot et år. Fra - selvfølgelig - at være usikker og så alligevel hele tiden at skulle handle - til at være en sikker lærer, som det ene øjeblik intuitivt beslutter, at her er noget, der skal overses, og så et splitsekund senere at kunne gribe sikkert ind over for en anden - eller noget andet. Med visheden om, at alt hele tiden kan gøres på en anden måde!

Undervejs fik vi som seere også lov til at opleve nytten af samarbejdet med den erfarne læsepædagog. Vi fik lov at se barylerne falde socialt til og komme i gang med det faglige, og vi så besværet med og glæden ved at gennemføre et stort teaterprojekt. For til sidst at se de 'urolige' og 'umulige' give deres elskede Rikke farvelkram før sommerferien. Sådan bliver mennesker til. Sammen. Sådan bliver lærere til gode lærere. Det var flot. Tak, Rikke!

Ingen kan gøre erfaringer for andre. Men seminarier og skolevæsener har et stort ansvar for, at alle yder systematisk, professionel hjælp til, at nye lærere kan få lov til at gøre erfaringer. Og få mulighed for at bruge og udvikle dem.

-th

Sådan bliver mennesker til. Sådan bliver lærere til gode lærere