Blog
0   4

21 century skills, bæredygtig transformation af fødevaresystemet og gratis planlægningsmodel.

Abonner på nyt om Søren Peter Dalby Andersen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

De seneste års klimadebat har ført til en voksende erkendelse af at fødevaresystemet må gentænkes. Iværksættere, aktivister, evangelister og politikere taler i stigende grad samme sprog. EAT Lancet kommisionen, den nylige FENS ernæringskongres og en lind strøm af dokumenter fra WHO og Nordisk ministerråd siger det: Der er behov for nye løsninger på de samfundsmæssige og miljømæssige udfordringer, som den nuværende version af fødevaresystemet forårsager. Med andre ord, der er brug for  ”food systems transformations”.   Heldigvis er nytænkning og innovation ikke længere forbeholdt de rutinerede, eksperterne og det akademiske. Her kan du læse et bud på, hvordan et Young Minds Food Lab kan bidrage til at give de unge en tydeligere stemme

Hvordan startede det?

Gennem lang tid har AAU arbejdet med unge i skolen og har i den forbindelse udviklet science og digitalt understøttede læringsstationer. Disse læringsstationer var designet til at fremme elevers kreativitet og nysgerrighed samt at få de unge til at skabe nye ideer til fødevaresystemets omstilling. Erfaringerne fra læringsstationerne var gode og AAU begyndte at tage elementer herfra med ud til arrangementer som Forskningens Døgn og Kulturnatten i København. Dermed blev fokus flyttet fra kun at udnytte læringsstationerne til at indsamle data til forskningsformål til at de blev anvendt i citizen science og skolesammenhænge.

Hvad er en læringsstation?

Læringsstationer er definerede som fysiske opstillinger eller installationer med et fødevaretema, der er kombineret med et fysik, kemi, biologi, natur/teknik og et digitalt tema. Udviklingsarbejdet er sket i tæt samarbejde med lærere fra en række folkeskoler, Professionshøjskolen UCN i Aalborg og KlimaZirkus.

Artiklen fortsætter under banneret

Senest har følgende fire læringsstationer med på en ”road trip” først under World Food Summit og siden under C40 topmødet i København:

  • Kålchi lab – Skab en prototype til at fermentere koreansk Kimchi – men med et Nordisk twist
  • Jalapeno & Habanero chili hot spot - Lav dit eget læringsforløb og lær at bruge smart biometri til at måle forbrugerrespons
  • Aquaponics Lab – Design dit eget anlæg til fiske og grøntsagsdyrkning. Og lær at kontrollere det
  • Robofood – Programmer din Lego Robot til at finde de fem grundsmage i spisekammeret

Mad, 21. århundredes skills og STEM principper

Bent Egberg Mikkelsen, Professor, AAU oplever, at der i skolen er en voksende interesse for mad og fødevarespørgsmål. Yderligere siger han, at der er god videnskabelig evidens for, at skolen kan gøre en forskel, når det gælder om at hæve den ernæringsmæssige barre hos børn.

Dog anderkender han, at skolen først og fremmest er et læringssted, men vi bør billedligt talt få maden ind i klasseværelset. Så eleverne kan lære om, ikke bare mad, men sundhed, bæredygtighed, verdensmål og fødevares ressourcekredsløb.  Dog mener han, at inden man så langt så må man forstå den aktuelle faglige agenda der udfolder sig i den danske skole. Det er en skole, der i høj grad er i gang med at genopfinde sig selv.  Ikke bare med en nylig implementeret skolereform, men også med et omstillingsarbejde, der sigter mod at implementere læringsformer, der er med til at skabe de såkaldte 21st century skills.  I den forbindelse viser erfaringerne fra AAU’s projekt, at maden passer perfekt ind i denne agenda. Yderligere bringer læringsstationers digitale dataloggere også bølgen omhandlende den digitale skole på banen. Vigtigst af alt kan læringsstationerne få de unge til at deltage langt mere aktivt i forsøget på at gentænke hele fødevaresystemet.

Didaktisk udvikling

Sammen KlimaZirkus, som for nyligt vandt folketingets Verdensmålpris, har AAU konceptudviklet på læringstilgangen og didaktikken bag læringsstationerne. Dette samarbejde er foregået i det specielt designede STEAM-lab kaldt Studie 17.  

Partnerskabet havde til formål at fokusere på den didaktiske del af arbejdet med 21. århundreds skills og læringsstationerne. Et af resultaterne fra dette samarbejde er at KlimaZirkus udviklede et redskab, som kan skabe overblik over samt et fælles sprog for en skoles arbejde med 21. århundredes færdigheder.

Redskabet kaldes ”4-K kompasset” og er et formativt vurderingsværktøj, der anvendes som grundlag for læringsmål eller ses som en række tegn på læring. 

 

4-K Kompasset skal hjælpe undervisere til at:

  • udvikle et fælles sprog om 21 århundredes skills
  • reflektere over og vurdere elevers 21. århundredes skills. 
  • spore elevens fremskridt over tid.
  • identificere opnåede læringsmål samt fastlægge nye udviklingsmuligheder.
  • at skabe en dialog i lærerteams om, hvordan de bedst udvikler elevernes 21. århundredes skills.

Du kan gratis downloade planlægningsmodellen her: www.klimazirkus.com/4kmodel

Næste trin Erfaringerne med Young Minds Food Lab er lovende og det videre arbejde sigter mod at styrke det konceptuelle, didaktiske og teoretiske grundlag. Samtidig er AAU gået i gang med at målrette konceptet, så det sigter mere direkte mod at lære eleverne om FN’s verdensmål. Eksempelvis SDG 12.3, som drejer sig om reduktion af madspild. Helt konkret udvikles der i skrivende stund en læringsstation, som skoleelever præsenterer på den internationale madspildsdag 12. marts 2020. Endelig arbejder AAU sammen med Kokkedal Skole nord for København på at designe et mere permanent FoodLab, som skal indgå fast i undervisningen om mad, sundhed og bæredygtighed. 

Vil du vide mere så kontakt: 

Bent Egberg Mikkelsen, Professor, AAU, bemi@learning.aau.dk

Young Minds Food Lab er udviklet sammen med www.KlimaZirkus.com, Data Science House, Coding Pirates, Dansborg Skolen, Herstedlund Skolen, Kokkedal Skolen og med værdifulde bidrag fra Mukti Chapagain, Ragnhildur Guðmannsdóttir, Luca de Gobbi Flemming Adsersen, Peter Claudell, Elizabeth Gray, Lilja Gunnarsdóttir, Kirsten Birkvin. Lis Zacho og Svebølle.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.465 andre er allerede tilmeldt