Debat

To plagede fag

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det har været velgørende at læse i Folkeskolen, at der stadig arbejdes med rapporten om 'Elever, der forstyrrer undervisningen for sig selv og andre' - foruden at udgøre en større eller mindre belastning for lærerens arbejdsmiljø. En af rapportens interessante iagttagelser var, at de to mest plagede fag var natur/teknik og musik.

Som lærer i 24 år med mange musiktimer er jeg ikke overrasket på dette fags vegne. Først i de seneste år er jeg begyndt at fornemme, at min erfaring forenet med god opbakning fra kolleger, ledelse og forældre giver mig grundlag for at gå både til og fra timerne med glæden og selvagtelsen i behold.

Jeg har således ikke selv behov for at modtage en videnskabelig forklaring på dette indslag i rapporten. Jeg har skrevet to artikler om emnet i musiklærernes blad 'Dansk Sang'. Jeg tillader mig blot at spørge, om de, der arbejder med rapporten, på et tidspunkt kunne tænke sig at være med til at foreslå løsningsmuligheder i samarbejde med nogle af os, der har praktiske erfaringer med problemet.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Når man ser, hvor ofte faget musik nævnes i Folkeskolens stillingsannoncer, synes det mig, at der er gode grunde til at gøre det.

Ove Steen Smidt

Karlslunde Skole

formand for Samrådet for Musikundervisning

Powered by Labrador CMS