Debat

Tavs viden kommer frem

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har med interesse fulgt Vagn Madsens og Thorkild Thejsens indlæg vedrørende debatten omkring enelæreren versus læreren, der arbejder i team.

Thejsen udtrykker på lederplads som en kommentar til Madsens betragtninger bekymring for, at lærerens såkaldte 'tavse viden' går tabt i teamsamarbejdet. Jeg finder det mere nærliggende at antage det modsatte, nemlig at lærerens tavse viden kommer frem i lyset og i spil. Det er den erfaring, vi har gjort efter tre år med teamsamarbejde. Der opstår mulighed for synergieffekt - dermed ikke sagt at det altid behøver at falde sådan ud.

Sagen er, at den måde, vi arbejder med helhedsskole og team[92]'1d- samarbejde på, udmønter sig i arbejdsmåder, hvor såvel den enepraktiserende lærer med 'traditionel' undervisning som mere teambetonede, oplevelsesbaserede arrangementer indgår.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Vagn Madsens udfald ligner et udslag af berøringsangst, og der er vel nok nogle lærere, der har det sådan, og det er også i orden.

Jørgen Gade

Viborg