Debat

Arrogant svar

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg vil udtrykke min tilfredshed med, at Sproglærerforeningens respons på en del af indholdet i din leder 'English pudding' blev bragt i Folkeskolen nummer 39.

Derimod undrer jeg mig en del over dit - efter min mening - arrogante svar.

Gad vide hvad du egentlig mener med 'empirisk dansk forskning'? I min uvidenhed må jeg ty til opslag i ordbogen. Ifølge den er empirisk forklaret med: Erfaringsmæssig, som bygger på forsøg, erfaring.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Og se: Disse kriterier ved jeg, at rapporterne fra først i halvfemserne fuldt og helt opfylder.

Jeg føler mig overbevist om, at nedennævnte publikationer i høj grad bygger på empiri:

'4-6-8 - Tidlig sprogstart i engelsk, tysk og fransk' - en undersøgelse gennemført for Folkeskolens Udviklingsråd af Niels Plischewski, Undervisningsministeriet, og Jørgen Egedal Poulsen, Sproglærerforeningen,

'Fransk i folkeskolen - to skoleforsøg' - Niels Iversen, Danmarks Pædagogiske Universitet,

'Tidlig engelsk' - Gerd Gabrielsen, Specht med flere, Danmarks Pædagogiske Universitet.

På blandt andre disse personers vegne synes jeg, der skal en vis portion overlegenhed til at hævde, at deres publikationer ikke bygger på data indsamlet via erfaringer og forsøg - altså empiriske undersøgelser og forskning.

Men du kan måske 'belære' mig om noget andet?

Ingrid Stuart

formand for Danmarks Sproglærerforening

Svar

Jeg beklager og undskylder, hvis mit svar virkede overlegent. Det var på ingen måde meningen.

Men det er gavnligt for debatten - både den pædagogiske og den politiske - at vi skelner mellem videnskabelig forskning og udviklingsarbejder. Begge dele har kvaliteter, men man beviser altså ikke noget med udviklingsarbejder.

Jeg har læst mange spændende udviklingsrapporter. Også de nævnte. Men empirisk forskning om, hvordan undervisningen virker, er det ikke. 4-6-8-rapporten indeholder overvejelser om, 'hvilke overvejelser, begrundelser og forventninger' lærerne havde.

Vurderingen af bøgerne om tidlig sprogstart lyder i professor Mogens Nielsens såkaldte 'Drøvtyggerrapport': '. . . det må siges, at fra disse rapporter er der ikke støtte at hente for en forskningsmæssig underbyggelse. . .'. (Min kursivering.)

Thorkild Thejsen

chefredaktør