Debat

Blussende begejstring

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Blussende begejstring er gået igennem kongressen, da formanden med retorisk renhed udtrykker: 'Kampen mod religiøs og politisk ekstremisme begynder i klasseværelset!' Denne gejst kunne knap nok holde, da skriftet 'Fællesskabets skole i et multietnisk samfund' præsenteredes - med pæne ord på vejen - men alligevel suppleret med et ændringsforslag, som udsætter vedtagelsen af papiret her og nu og forudsætter, at de visirklædte, internationelt orienterede lærere godkender kampskriftet og udnævnelsen til antiekstremister. Underligt, at ingen i hovedstyrelsen er kommet på den tanke at spørge de berørte, om de vil medvirke. Måske begynder kampen snarere der, hvor politisk/religiøs fanatisme lukkes ind i landet.

Og sikke en krigserklæring, DLF udsætter religiøsiteten for i den hellige integrations navn. Hvis vi danskere blot dropper undervisningen i kristendom og tvinger alle til at modtage en kundskabsmeddelende religionsundervisning, også Jehovas Vidner, sagde formanden til pressen, så fremmes integrationen, men enhver, med bare lidt føling med religionsfaget og dets indhold, kan konstatere, at det med stor sikkerhed vil føre til det stik modsatte resultat. Læreren skal meddele et videnskabsbaseret syn på religionen, men den religiøse, der hjemmefra har lært, at hver en stavelse og hver en historie er den skinbarlige sandhed, kan jo ikke finde sig i, at religionen er indbildning, muslimen slet ikke. Hvis det kundskabsmæssige tilbageholdes, er der jo gang i en forkyndelse, hvis det videnskabeligt/kritiske meddeles, knuses den troende, og det er der ikke megen integration i, ud over at muslimske forældre i en fart får deres børn sendt hen på muslimske skoler, hvor profetens ord tages for pålydende.

Når undervisningsministeren er ude at sige, at kristendomstimer ikke skal afløses af religionstimer, så bygger den overbevisning på grundlovens ord om det evangelisk/lutherske. Den teologiske historie i Danmark har for øvrigt fastslået, at kristendommen slet ikke er nogen religion. Derfor blev faget også afskaffet engang tilbage i historien. Hvad er der egentlig tilbage af kongressens flagskib integrationpolitikken, for ord skal forbindes med de danske læreres hverdag, som de fleste steder ikke handler om religiøs ekstremisme i klasseværelset!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Torben Thomsen

Aars