Lærere tager internet i brug

Flertallet af europæiske lærere bruger nu computere

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Europæiske lærere vil gerne bruge internet, men de bliver stadig bremset af mangel på udstyr og opkoblinger.

Flertallet af europæiske lærere bruger nu computere, men det kniber stadig for lærerne at koble sig på internet. Danske folkeskolelærere er sammen med kolleger fra Sverige, Irland, Storbritannien og Finland mønsterlærere. De bruger computere både on- og offline, når de underviser de yngste elever, viser undersøgelse fra EU-Kommissionen.

'Vi er positivt overraskede over, at europæiske lærere trods en høj gennemsnitsalder er villige og har lyst til at bruge den nye teknologi', siger Christophe Forax, talsmand for Viviane Reding, kommissær for uddannelsespolitik. Han mener, der er god grund til at tro, at de 15 EU-lande når at leve op til målene i EU's plan for e-learning. Planen sætter blandt andet målene, at alle europæiske skoler skal have adgang til internet ved årets udgang, mens alle klasseværelser skal være koblet på ved udgangen af 2002.

I undersøgelsen - der er baseret på en rundspørge blandt 500 lærere og skoleledere fra hvert EU-land - siger de fleste lærere, at mangel på udstyr er grunden til, at de ikke bruger internet. Danske, finske og svenske lærere skiller sig dog ud ved at svare, at de undgår internet, fordi det ikke er relevant for deres undervisning. Selvom kun en ud af fem lærere siger, at internet ikke er relevant for undervisningen, konkluderer Kommissionen, at andelen af lærere, der afviser nettet, er større i lande, hvor der er flest opkoblinger.

Trængslen om onlinecomputere er størst i Grækenland. Der går 183 af de yngste elever på en computer, mens der i Danmark er en maskine for hver sjette elev. Kun Luxembourg kan måle sig med Danmark. Trods de store forskelle siger Christophe Forax:

'Det går fremad. Antallet af computere bliver stadig større, og vi tror nu på, at målet om fem til 15 elever per computer i 2004 kan nås'.

Tea Tramontana er freelancejournalist