Nu må der gerne ske noget

Det er fint, at man vil se på arbejdsforholdene, men der skal konkrete resultater på bordet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerne på Lundskolen ved Horsens var glade, da de for et år siden blev udvalgt til at være med i gruppeinterview og fremtidsseminar om seniorpolitik, og de var meget entusiastiske, da de i februar over et par dage fik tid til at fordybe sig i, hvad der skaber et godt arbejdsliv. Men i dag er meningerne delte. Det har skabt frustration, at der de sidste mange måneder ikke er sket så meget med deres forslag til forbedringer.

'Vi vidste godt, at der ikke var ubegrænsede midler, derfor foreslog vi flere ting, der ikke krævede de store ressourcer, men siden er der ikke sket noget. Det har fået interessen for projektet til at dale. Kommunen burde have sat to-tre ting i gang og på den måde have vist os, at der var realiteter bag de gode intentioner', siger lærer Søren Vig.

Kollegaen Ulla Overgaard ser ikke så dystert på forløbet.

'Det var utroligt spændende at være med til fremtidsværkstedet, og der kom mange gode forslag ud af det. Selvfølgelig havde det været rart, hvis forslagene kunne være blevet realiseret med det samme, men processen har i sig selv været god, og vi er faktisk begyndt at gøre nogle ting anderledes', siger hun.

På Lundskolen satser man på at sætte ældre og unge lærere sammen i team. Det er et konkret resultat af fremtidsseminaret, mener siger Ulla Overgaard.

'Der skal ske mere i fremtiden, ikke mindst i retning af at give de ældre lærere tid til fordybelse. Stress og jag er med til få ældre lærere til at stoppe. Det kan jeg mærke som 55-årig', siger hun.

Tillidsrepræsentant Anne Bøgballe siger, at der er sket visse ændringer som følge af kommunens og kredsens initiativ. Der er afsat tid til en følordning, så nye lærere får en blidere start. Alle skoler i Horsens har desuden afsat tid til pædagogiske dage om emnet 'Det gode arbejdsmiljø'. Bagefter skal ledere og tillidsrepræsentanter mødes med kommunen for at finde ud af, hvad der skal sættes i gang.

'Man kan altid pege på problemer, der ikke er blevet løst, og der må meget gerne ske noget mere, men bare det, at man har forstået, at alle skal have et godt arbejdsliv, hvis det skal lykkes at beholde både de unge og de ældre på arbejdspladsen, er et mål i sig selv', siger hun.

j

Powered by Labrador CMS