Debat

Kompetence, en funktion af intelligens

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I 'Bagsmækken' i Folkeskolennummer 34 ses intelligens, evner og anlæg af freelanceforfatter og foredragholder Steen Larsen som statistiske, livslange egenskaber i modsætning til kompetencer, der er midlertidige og derfor dynamiske.

Gennem øvelser aflejres neurale netværk. Mønsteret for øvelserne sætter, ifølge Steen Larsen, grænserne for, hvilke kompetencer barnet vil udvikle.

Intelligens, evner og anlæg må derfor som begreber, ifølge Steen Larsen, udskiftes med kompetencebegrebet.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Set fra min synsvinkel er der her tale om en forførende discountteori, der er rationelt uholdbar.

Intelligens, evner og anlæg er ganske rigtigt livslange menneskelige egenskaber, men de er ikke, som hævdet af Steen Larsen, statiske.

Intelligens, evner og anlæg er dynamiske, åndelige egenskaber, der udvikles gennem hele livet.

Ja, kompetencer er en funktion af målrettet, motiveret aktivitet, men individets aktive intelligens, evner og anlæg, herunder kreativitet, nysgerrighed, fantasi, mod og etik, er centrale forudsætninger for kompetencernes kvalitet.

Nej, kompetencer er ikke varm luft!

'Virkeligheden og dermed mennesket er kun, hvad der kommer ud af vort møde med virkeligheden. Derfor drejer det sig om at forholde sig så reflekteret som vel muligt til virkeligheden'.

Erik Thyge Nielsen

psykolog, cand.pæd.psych.

Frederikshavn