Debat

Overgreb skal forhindres

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Svar til Torben Thomsen, Aars, i Folkeskolennummer 35.

Tak for dit indlæg i anledning af omtalen af Vejlby Skole som mobningsfri. Det er som medarbejder på skolen meget spændende at få nye synsvinkler på ens arbejde. Jeg er klar over, at du ikke kan udtale dig kvalificeret om vores projekt ud fra indlægget, men dine udtalelser af principiel karakter er ikke mindre interessante af den grund. Specielt har jeg ikke tidligere tænkt på, at børn er ufærdige mennesker, og ej heller at de mange arbejdsledere, der mobber deres personale, er uintelligente. Jeg er uenig i begge dine synspunkter, men for mig er det ikke vigtigt.

Jeg mener, at mobning er et overgreb, der er et utroligt ondskabsfuldt fænomen. Overgreb skal forhindres, det er vi sikkert enige om. Når vi ved, at 25 procent af danske børn (det svarer til 160.000 børn og er verdensrekord) i alderen fra 11 til 15 år mener sig mobbet, og at mobningen rækker langt ud over skolelivet, så lader vi os naturligvis ikke standse af, at nogle mener, at en spørgeskemaundersøgelse kan være en smule statistisk usikker.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Der, hvor en eventuel uenighed kan fremkomme, er, når talen kommer på, hvilke midler der bruges til at modvirke overgrebene.

På Vejlby Skole begyndte vi for over to år siden en proces, der har til formål at lave et skoleliv, hvor mobning ikke forekommer. Vi satser på god trivsel for elever og personale som den præventive del af arbejdet, desuden har vi vedtaget en handlingsplan i tilfælde af mobning, den plan virker også præventivt.

Om den model, vi arbejder efter, er god eller mindre god, kan naturligvis diskuteres. Det kan ikke diskuteres, om det, vi gør, har en positiv effekt, for det har det.

Endnu en gang tak for dit indlæg, det er vigtigt at holde debatten i gang, det i sig selv har en præventiv virkning. Vi må af med den verdensrekord.

Sven Hejgaard

Vejlby Skole