Debat

Vejledning skal styrkes

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolen melder på forsiden af nummer 34 ud, at 'Centre skal styre vejledningen', og at '50 centre skal overtage skole- og erhvervsvejledningen, hvis det står til Undervisningsministeriet'.

Måske ville det have været mere oplysende at have skrevet, at 'Centre skal styrke vejledningen'. Måske skulle man også have nævnt baggrunden for rapporten, at vejledningen af unge savner sammenhæng og perspektiv.

Hvad er i øvrigt erhvervsvejledningen i folkeskolen? Vi ved til nød, hvad skolevejledningen dækker over. Det er nemlig skolevejlederens, klasselærerens og de øvrige læreres fælles ansvar for undervisning og vejledning til elevens valg af uddannelse. Erhvervsvejledning er i mit hoved primært knyttet til Arbejdsformidlingen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Formanden for pædagogisk udvalg i DLF Jørgen Stampe, som har personlige forudsætninger for at begribe vejledning efter 12 år som skolevejleder, ser positivt på mulighederne i forslaget ifølge bladet.

Hans bekymring for misteltenen, at skolevejlederne får to herrer (ligesom alle andre vejledere i den ny ungdomsvejledning), deler jeg ikke. Tværtimod må det da være en styrke at få en kompetent faglig ledelse, der som udgangspunkt ved noget om vejledningens udfordringer og kan yde et kvalificeret med- og modspil, herunder evaluering.

Det er ikke alle skoleinspektører, der helt har indset, hvad uddannelsesbøger og vejledningssamtaler vil medføre af konstruktive ændringer i opfattelsen af omverdenen hos elever, forældre og lærere. Samt ikke mindst hvilke skærpede krav til skolevejlederens kompetencer det medfører. Skolevejledningen og skolevejlederen fortjener et kompetent, fagligt, tværsektorielt netværk, der styrker og styrer efter høj kvalitet.

Knud Frandsen

ungdomsvejleder og

konsulent