Debat

Seminarierne og de tosprogede

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen nummer 34 kunne man læse et debatindlæg af Jette Luna om tosprogede elever i folkeskolen og om lærernes manglende kompetence til at kunne undervise dem. Et indlæg, som jeg påskønner meget, da det er kraftigt medvirkende til at åbne for denne nødvendige debat om de tosprogede elever i folkeskolen. Langt hen ad vejen er jeg helt enig med Jette Luna. Det er et stort problem, at der i skolerne og i kommunerne ikke er tilstrækkelig vilje til at indse, at det kræver nogle helt andre ressourcer at undervise de tosprogede elever. Man kan kun blive fortvivlet, når man hører om skoler, der endnu ikke har deres egen politik i forbindelse med undervisning af tosprogede elever. Så langt så godt. Et af de problemfelter, Jette Luna trækker frem, er, at man på landets seminarier ikke rustes til at kunne tage vare på undervisningen af de tosprogede. Derfor er den eneste løsning 'en massiv efteruddannelse' af lærerne.

Det er korrekt, at de uddannede lærere har brug for efteruddannelse - og det er vigtigt! Men jeg finder det på sin plads at gøre opmærksom på det nyeste tilkomne linjefag i seminariernes fagrække: 'Dansk som andet-sprog'.

Jeg er meget forundret over, at der i den debat om tosprogede elever, der har kørt i medierne i forbindelse med dette års skolestart, slet ikke har været fokus på det nye fag. Igennem de sidste år har man forsøgt at få faget på skemaet på landets seminarier, så man netop er klar til at kunne modtage og hjælpe med integrationen af de tosprogede elever, når man kommer ud i folkeskolen. Det er muligt, at faget skulle have været der for år tilbage, men vi må glæde os over, at linjefaget fra august i år med succes er blevet oprettet på en række af landets seminarier. Nu er vi på vej, og som kommende lærer mener jeg som mange andre, at dette fag er uundværligt. Så derfor kan jeg kun til Jette Luna sige: nej, seminarierne underviser ikke, som de altid har gjort! Om to år ser vi de første resultater af det nye arbejde - her skulle lærerne gerne kunne stå velforberedte i klasseværelset i mødet med de tosprogede elever.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Karen Behr Sølyst

lærerstuderende ved Silkeborg Seminarium