Blog
0   7

6:6 Aktivitetshjulet+ giver overblik over tilpasningsmuligheder

Abonner på nyt om Forsknings- og Implementeringscenter for Idræt, Bevægelse og Læring i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Tilpasninger af læringsmiljøet og aktiviteterne i idrætsundervisningen er helt centralt for at opnå deltagelse og læring for alle elever. Aktivitetshjulet+ giver overblik over tilpasningsmuligheder og konkrete forslag til, hvordan idrætsundervisningen bliver mere inkluderende for elever med handicap.

Alle idrætslærere kender Spilhjulet, og de fleste kender også Aktivitetshjulet (Hovgaard, 2017; Dansk Skoleidræt, 2016). På www.tibis.dk har vi beskrevet, hvordan Aktivitetshjulet kan bruges som værktøj til at inkludere elever med fysiske og psykiske handicap i idrætsundervisningen. Vi kalder det Aktivitetshjulet+. I det oprindelige Aktivitetshjul er Energi aktivitetens centrale omdrejningspunkt, men I den nye model er det elevernes Deltagelse og læring. Du kan downloade Aktivitetshjulet+ i en god opløsning her.

Aktivitetshjulet+

Aktivitetshjulet består af to niveauer af kategorier, som man kan justere på i sin idrætsundervisning (eller som kan være givet på forhånd). Fire kategorier omhandler læringsmiljøet og seks kategorier omhandler indholdet i aktiviteterne.

De fire læringsmiljøkategorier: Fokus, Formidling & igangsættelse, Feedback og Drivkraft & interaktion.

Artiklen fortsætter under banneret

De seks aktivitets-kategorier: Retningslinjer, Relationer, Rum, Rekvisitter, Krop og Tid.

Aktivitetshjulet+ kan bruges som et planlægnings-, analyse- og justeringsværktøj, og giver idrætslærere et større overblik over betydningsfulde faktorer. Hver kategori indeholder en række råd til, hvordan selv små tilpasninger kan styrke inklusionen og give alle elever gode oplevelser i idrætsundervisningen. Tilpasninger af såvel læringsmiljøet som aktiviteterne bør tage hensyn til den enkelte elev, den samlede elevgruppe og selve målet for undervisningen (Trin 2:6). Desuden kan tilpasningerne kan være rettet mod den enkelte elev, så eleven deltager på andre vilkår – eller tilpasningerne kan involvere hele aktiviteten og alle eleverne.

Kan det fx lade sig gøre at øge elevernes deltagelse og læring ved at ændre på, hvor store hold der opdeles i? Kan strukturen tydeliggøres i undervisningen og gøre formidlingen endnu mere tydelig, så alle elever ved, hvad de skal? Kan man udskifte de normale bolde med andre bolde, der har længere svævetid, er lettere at se eller gribe, så det giver flere succesoplevelser? Kan man ændre reglerne eller give nogle elever særregler for på den måde at tilpasse aktiviteten til elever med forskellige forudsætninger?

Arbejdsgruppen bag de seks trin

Mine seneste seks blogindlæg har beskrevet konkrete tiltag og metoder til inklusion af elever med handicap i idrætsundervisningen, som er et af resultaterne fra projektet Tilpasset Idræt og Bevægelse i Skolen. Tak til arbejdsgruppen for denne del, som udover mig selv har bestået af: Tine Soulié, Videnscenter om Handicap, Anette Bentholm, UCN, Ellen Ravn Habekost, UCL, Peter Kock Hansen, Parasport Danmark, Birgit Flygstrup, Byskovskolen afd. Asgård, og Louise Stjerne Knudsen, SDU.

De seks beskrevne trin er ikke nye, men bygger på mange års erfaringer og praksis. Vi håber, at det kan være med til at sætte fokus på vigtige elementer i den inkluderende idrætsundervisning til glæde og gavn for mange elever i skolen. Vi har ikke her forholdt os til grundlæggende organisatoriske og praktiske udfordringer i idrætsundervisningen som fx klassestørrelser, faciliteter, antal lærere og pædagoger, eller tid til forberedelse – alle faktorer vi ved har betydning for den enkelte idrætslærers handlemuligheder. Med andre ord er der også brug for en grundlæggende prioritering af idrætsfaget for, at de seks trin kan blive til virkelighed i de danske folkeskoler.

-----

Tilpasset Idræt og Bevægelse i Skolen (www.tibis.dk) er et projekt, der har til formål at udvælge og beskrive didaktiske og pædagogiske metoder, der kan styrke elevernes deltagelse i idrætsundervisningen - uanset forudsætninger og handicap. 6 trin til inkluderende idrætsundervisning er en artikel, der er udgivet i fagtidsskriftet MOV:E (www.epaper.dk/fiibl/move-/ ). Denne blog præsenterede det sidste af de seks konkrete trin. Alle materialer, vejledninger og inspiration er samlet på det helt nye online univers www.tibis.dk.

 

Referencer:

Hovgaard, 2017, Aktivitetsudvikling i idræt – innovation i praksis, Samfundslitteratur

Dansk Skoleidræt, 2016, skoleidraet.dk/sundeboernbevaegerskolen/inspiration-og-materialer/aktivitetshjulet/


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.080 andre er allerede tilmeldt

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.297 andre er allerede tilmeldt